Húsz százalékkal emelkedett a halálos munkabalesetek száma, 2024-ben 75 ember vesztette életét, ami 13-mal több mint 2023-ban.  A legveszélyesebb ágazatok továbbra is az építőipar, raktározás, feldolgozóipar és a mezőgazdaság. Minél kisebb a cég, annál több a munkabaleset. A legtöbb halálos baleset – a teljes szám 62 százaléka – a 45-64 közötti munkavállalókat éri. Hatékony megelőzési tervre lenne szükség, ám a kormány ezen a téren rossz irányba tart – hívta fel a figyelmet az aggasztó helyzetre a munkahelyi balesetben megsérültek és elhunytak emléknapja alkalmából a Magyar Szakszervezeti Szövetség.

Lázad a teljes járművezetői szakma, a vasutasok után a BKV-sokat és a volánbuszosokat képviselő szakszervezet is megszólalt: nem tűrik tovább a járművezetők verbális vagy tettleges bántalmazását, amit az utasoktól naponta elszenvednek. A fővárosi közösségi közlekedési cégnél működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) már öt évvel ezelőtt kérte Pintér Sándor belügyminiszter hathatós közbenjárását a támadások visszaszorítására, s a tettesek súlyos megbüntetésére. Azóta sem történt semmi, miközben a különféle atrocitások egyre gyakoribbak és egyre durvábbak. A szakszervezet a vasutasokkal, volánbuszosokkal közös nagy figyelemfelkeltő demonstrációt fontolgat – írja közleményében az EKSZ.

Megelégelték a vasutasoknak a rendszeres bántalmazást, határozott jogi és erős rendőri védelmet követelnek az egyre durvább utastámadások ellen. A Vasutasok Szakszervezete levélben emlékezteti Lázár János minisztert: februárban megígérte, komolyan megvizsgálja a vasutasok hatékony védelmének a lehetőségét. A VSZ elvárja, hogy a jogalkotók kezdjenek komolyan foglalkozni az egyre veszélyesebb jelenség megállításával és megtorlásával. Ez utóbbihoz szükséges jogalkotási lehetőségre Tuzson Bence minisztert is emlékeztette a szakszervezet.

Nyugdíjrendszer reform kidolgozását és egy kerekasztal létrehozását sürgeti több nyugdíjas szervezet is elvárva, hogy a folyamatban a döntéshozók és az időseket képviselő szakértők is egyenrangú félként részt vehessenek – derült ki az „Időskori Szegénység Magyarországon” című konferencia záró nyilatkozatából. A nyugdíjas szervezetek már most készülnek olyan komplex javaslatrendszer összeállítására, amellyel csökkenteni lehetne az év végére kiszámíthatóan kialakuló nyugdíjas krízist.

A kínai tulajdonú autóipari beszállító, a Yanfeng Kft. cégvezetője még tavaly decemberben kérte a Vasas Szakszervezeti Szövetség hozzájárulását ahhoz, hogy elbocsáthassa helyi szakszervezetünk vezetőjét, Zsédenyi Pétert. Mivel a felmondás indoklását nem tartottuk megalapozottnak, valamint a helyi szervezetünk működését is ellehetetlenítette volna kollégánk kirúgása, elutasítottuk a beleegyezést. A pápai cég erre válaszul nem bíróságon támadta meg a döntésünket - ahogy az jogszerű lett volna -, hanem teljesen új indokkal, ezúttal a cég gazdasági nehézségeire hivatkozva közölt felmondást Péterrel. Ekkor már meg sem próbálta hozzájárulásunkat kérni, így véleményünk szerint egyértelműen jogellenes, ahogy a szakszervezeti titkártól meg akar szabadulni a cég.

Megdöbbentette a szakszervezeteket, hogy Sulyok Tamás köztársasági elnök az európai emberi jogi biztos felszólítása ellenére is aláírta a pride és minden olyan gyülekezés betiltását, amelyről a hatalom úgy dönt, hogy érzékenyen érinti a gyerekek fejlődését. Ez alapján a szakszervezeti tüntetéseket is bármikor be lehet tiltani vagy az azon résztvevőket megbírságolni. A Magyar Szakszervezeti Szövetség és tagszervezetei határozottan elítélik a szabad gyülekezési jog elleni támadást. 

Harmincöt évvel ezelőtt 1990. február 24-én a Budapesti Műszaki Egyetem épületében egy 72 főből álló műszaki értelmiségi csoport megalakította a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetét, az 1945-49 között működő MMTSZSZ jogutódjaként.

A FÜGGETLEN HÉV SZAKSZERVEZET a GINOP_PLUSZ-3.2.3-24 azonosító számon meghirdetett, „Szociális partnerek kapacitásépítésének támogatása” című felhívás keretében 79,89 millió forint vissza nem térítendő támogatásban részesült. A projekt a Magyar Állam támogatásával, az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. A projekt célja a szociális párbeszéd és együttműködés erősítése, a munkavállalók érdekeinek védelme és képviselete. A projekt eredményeképp meg tudjuk szólítani a MÁV és a Volán dolgozóit is, amellyel regionális lefedettségünket az ország 4 leghátrányosabb helyzetű régiójára is ki tudjuk terjeszteni.

A PÁLYAVASÚTI DOLGOZÓK SZAKSZERVEZETE a GINOP_PLUSZ-3.2.3-24 azonosító számon meghirdetett, „Szociális partnerek kapacitásépítésének támogatása” című felhívás keretében 79,83 millió forint vissza nem térítendő támogatásban részesült. A projekt a Magyar Állam támogatásával, az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg. A támogatási kérelem célja a szociális párbeszéd és a munkavállalói érdekek erősítése az Európai Unióban, Magyarországon, és a legkedvezőtlenebb helyzetű régiókban.

A Közszolgálati Szakszervezetek Szövetsége Alapító okiratában foglaltak értelmében a szövetség képviseli a közszolgálati dolgozók érdekeit. A bírák, az egészségügyi dolgozók és a kormánytisztviselők a közszolgálat meghatározó képviselői, így erkölcsi kötelességünk az általuk megfogalmazott követelések támogatása.