Az elmúlt öt évben Magyarország kormánya 32 különböző bér- és jogállási intézkedéssel szétzilálta a közszolgálatok korábbi áttekinthető rendszerét, amely minden szakterület és azon belül minden foglalkoztatási csoport munkavállalói helyzetét, előmenetelét, minősítését, továbbképzését kiszámíthatóan szabályozta. Az előzetes egyeztetések nélkül hozott, ellentmondó, a jogi bizonytalanságot fokozó változtatások nem alakítottak ki a társadalom céljait eredményesen szolgáló új rendszert. Fél évtized alatt mindössze négy szakterület életpálya modellje került bevezetésre, és ezek sem minden szempontból megfelelőek. Továbbá ezen ágazatokban sem terjed ki az életpálya és a bérrendezés a gazdasági, műszaki, adminisztratív és különböző háttérfeladatokat ellátó dolgozókra, a fegyveres testületek közalkalmazottjaira.
A kaliforniai Worksafe nonprofit szervezet tanulmánya szerint a Tesla fremonti üzemében a dolgozók sokkal nagyobb arányban szenvednek munkahelyi baleseteket, mint az ipari átlag – írja az autopro.hu.
Alig volt javulás a munkavédelmi szabályok betartásában az első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest Magyarországon, az ellenőrzött 3853 munkáltató 77 százalékánál találtak szabálytalanságot az ellenőrök - ismerteti jelentésében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkafelügyeleti főosztálya a tárca honlapján.
„Munka alapú társadalom.” A mi munkánk társadalmon kívüli? „Mindenki lép egyet előre.” Akkor mi miért csúszunk egyre hátrább?
A munkahelyi környezet által okozott egészségügyi problémák jóval gyakoribbak, mint gondolnánk. A foglakozási betegségek fő kiváltó okai a munkahelyi környezetben megtalálható vegyi, biológiai vagy fizikai tényezők. Szerintetek melyik szakma a legegészségtelenebb Magyarországon? Az nlcafe.hu cikke.
Egyre több idő bejutni a munkahelyekre, sokan napi egy óránál is többet töltenek ingázással. Kutatások szerint ez szorongáshoz vezethet, de még a válás esélyét is növeli. Ezért érdemes álláskereséskor és költözéskor komolyan venni ezt a szempontot is, ám ha elkerülhetetlen az ingázás, akkor is van néhány egyszerű módszer, amivel mérsékelhető az általa okozott kár – írja Haszon.
A városi közösségi közlekedés napjainkban nehéz időket él meg. A Közlekedési Központok megalakulásával jelentősen megváltozott az önkormányzatok (mint megrendelők) és a Volán-cégek (mint szolgáltatók) viszonya. A korábbi, együttműködésen alapuló, a közös felelősségvállalás mentén kialakult kapcsolatot számos érdekellentét árnyékolja be. Az önkormányzatok egyre nehezebben tudják kiegyenlíteni a szolgáltatások ellenértékét, a Közlekedési Központok pedig egyre küzdelmesebben tudják kielégíteni a differenciálódó igényeket. A korábban megegyezésre törekvő partnerek, most egymást hibáztatják a szolgáltatások színvonalának esetleges csökkenéséért.
A kiállhatatlan főnökök vagy az intrikus kollégák nemcsak megkeserítik az életünket, de csökkentik a produktivitásunk és az empátiánk, sőt még szívinfarktust is okozhatnak - derül ki a pszichológiai szakirodalomból. Ha nyolc méteren belül ülünk egy ilyen alaktól, nem árt résen lenni: nagy az esélye, hogy átvesszük a rossz viselkedésmintát – írja a Piac és Profit.
A modern és trendi iroda említésekor sokaknak a babzsákon üldögélő, a munkát pingpongozással megszakító munkavállalók jutnak eszébe. Pedig nem ez teszi csak emberközpontúvá az irodákat. Bármilyen elrendezésű és kialakítású munkahelyről is legyen szó, igazán az az iroda emberközpontú, amelyet megfelelő bútorokkal rendeztek be. A jó székben ülve nem fáradnak el olyan gyorsan a dolgozók, az asztallapja pedig felemelhető, hogy akár állva is végezhessük a munkát. A cégek nem szívesen áldoznak még ezekre a „luxus” dolgokra, pedig a dolgozók hatékonyabban végezhetik munkájukat igényeiknek jobban megfelelő környezetben – írja a Portfolio.
Az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés (ÉSZT) örömmel értesült, hogy Palkovics államtitkár úr magáévá tette az „egyenlő munkáért járó értékarányos, lehetőség szerint egyenlő juttatás követelményének" elvét. Azt azonban nem értjük, hogy miért pont a minisztériumi főosztályvezetők és osztályvezetők bérével méri össze a Budapesti Műszaki Egyetemen dolgozó, magasan kvalifikált egyetemi oktatók bérét?!
© 2024 szakszervezetek.hu
1098 Budapest, Csengettyű utca 7. II. em. 11.
+36 1 3384 059
Jogi tanácsadást nem vállalunk!
Facebook
infoszakszervezetek.hu