Félő, hogy a diákok a nemzeti alaptanterv módosítása után a biológia, a kémia és a fizika helyett bevezetendő természettudományok tantárgy oktatása során nem szereznek kellő alapismereteket ahhoz, hogy később valamilyen szakirányú képzésben vegyenek részt. Ennek az lehet a következménye, hogy például a vegyipari vagy mezőgazdasági szakképzés során az oktatást az alapoktól kell elkezdeni, ami felesleges többletterhet ró a tanárokra és a diákokra egyaránt.

 Sajtóinformációk szerint a hetedik-nyolcadik osztályban összevonnák a biológia, a kémia és a fizika oktatását természettudományok tantárgy néven. Ezzel kapcsolatban a vegyipari ágazatban érdekelt szakszervezetek az érintett munkaadókkal egyetértésben aggályukat fejezik ki – hangsúlyozza a Magyar Szakszervezeti Szövetség tagjaként működő Vegyipari Szakszervezeti Szövetség elnöke, a Kazincbarcikai Vegyész Szakszervezet titkára, Eördöghné Pataki Irén.

A szakma álláspontja – fogalmazott az érdekvédő –, hogy a természettudományi tárgyak ilyen összemosása nehéz helyzetbe hozhatja azokat a szakképző intézeteket, amelyek valamilyen vegyipari szakmára készítik fel a tanulókat. Például a gyógyszeripari, gumiipari vagy műanyagipari szakmunkásokat képző szakiskolák számára alapvető fontosságú, hogy a tanulók rendelkezzenek bizonyos alapvető kémiai alapismeretekkel. De ugyanez lehet a helyzet más oktatási intézmények esetén is, mert aki valamilyen mezőgazdasági pályára készül, s növénytermesztőként vagy állattenyésztőként kíván majd dolgozni, annak szüksége van a biológia szaktárgy oktatása során megszerezhető speciális tudásra.

Eördöghné szerint félő, hogy a diákok a természettudományok tantárgy oktatása során nem szereznek kellő ismereteket ahhoz, hogy később valamilyen szakirányú képzésben vegyenek részt. Ennek pedig az lehet a következménye, hogy a szakképzésben az oktatást esetleg az alapoktól kell elkezdeni, ami felesleges többletterhet ró a tanárokra és a diákokra egyaránt.

Ez nem teljesen a valóságtól elrugaszkodott feltételezés – véli Eördöghné –, ráadásul egyelőre nincsenek olyan felkészült pedagógusok, akiket a természettudományok tantárgy általános iskolai oktatására készítettek volna fel. De ha lennének is, kérdésesnek tartja, hogy a biológia, a fizika és a kémia összevont oktatása alkalmas lehet-e az egyes tudományágak legfontosabb ismereteinek közvetítésére.

A döntéshozókat Eördöghné Pataki Irén arra kéri, fontolják meg a nemzeti alaptanterv ilyen módosítását, mert ezzel nehéz helyzetbe hozhatják az iskolákat – amelyek egyelőre nem rendelkeznek az ehhez szükséges feltételekkel –, valamint a szakképző intézeteket, s persze az érintett diákokat is. Ne fosszák meg a gyerekeket attól a lehetőségtől – emelte ki a szakszervezeti vezető –, hogy már az általános iskolában megszerezhessék a későbbi pályafutásuk szempontjából meghatározó szakismereteket. Ez szerinte a munkaadók számára is fontos, hiszen így találhatnak felkészült embereket, ami az érdekképviseletek és a vállalkozók közös érdeke is.

 

Eseménynaptár

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ