A Zala Volán Dolgozói Demokratikus Szakszervezetének és a Zala Volán Személyközlekedési Szakszervezetének vezető testületei részben örömmel, részben értetlenül fogadták a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkárának, Tasó Lászlónak az MTI-nek adott nyilatkozatát, amelyben tájékoztat, hogy a szaktárca béremelést tervez a közlekedési ágazatban. A szakszervezeti képviselők meglepetten tapasztalták, hogy az első (rövidebb) közlemény még a teljes közlekedési vertikumról, majd a később kiadott (bővebb) anyag már csak a Magyar Közút Zrt.-ről és a vasúttársaságról beszél.

Az érdekvédők nem gondolják, hogy a béremelésből kihagynák a Volán-társaságok munkavállalóit, ám azt keserű szájízzel fogadták, hogy a Volán szakmáról említést sem tesz a közlemény.

A volános szakszervezetek statisztikai adatokra hivatkozva, megállapítják, hogy a kormányzati kommunikációval ellentétben a közlekedési ágazatban nem a MÁV-nál a legalacsonyabbak a keresetek. Hangsúlyozzák, hogy mind a BKV-s, mind a MÁV-os keresetek mögött kullognak messze lemaradva a volános bérek.

A közlemény emlékeztet arra, hogy 2016. évre a vasúttársaság munkavállalói 3%-os keresetfejlesztésben részesültek. 

A volános érdekvédők megjegyzik, hogy a Volán portfólióban sem volt magasabb az idei bérfejlesztés, nevezetesen 2,9%. A buszvezetők átlagkeresete a törvényesség határait feszegető mértékű túlórákkal, pótlékokkal együtt átlagosan bruttó 225-230 ezer Ft (az alapbér ennek a kétharmada), a karbantartó állomány keresete átlagosan bruttó 190-195 ezer Ft. A beosztott szellemi munkavállalók esetében hasonlóan szerényen alakultak a jövedelmek.

Különösképpen alacsonyak a bérek azon foglalkozási csoportoknál, ahol a munkavállalók munkája döntően befolyásolja a szolgáltatás színvonalát, a szolgáltatást igénybevevők elégedettségi mutatóit. (Ide sorolhatjuk pl.: a forgalmistákat, vezénylőket, forgalmi diszpécsereket stb.) Keresetük átlagosan bruttó 170-230 ezer Ft között mozog.

A szakszervezetek szeretnék felhívni a döntéshozók figyelmét, hogy a helyközi utasforgalom közel 70%-át továbbra is a hét Közlekedési Központ bonyolítja le (.!) Ugyancsak a kormányzati tényezők figyelmébe ajánlják, hogy a Volán-portfólióban egészen nyomasztóak a foglalkoztatási gondok. Olyannyira, ha nem enyhül a munkaerő-helyzet, tömeges járatkimaradásokkal kell számolni. Ezért is tartják a szakszervezetek elodázhatatlan feladatnak a volános keresetek felzárkóztatását és az alágazat munkaerő-megtartó képességének megerősítését. Ez pedig 2017. évre feltétlenül átlagosan kétszámjegyű bérfejlesztést igényel.

Zalaegerszeg, 2016. október 21.

Horváth László  elnök, Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete

Tuboly Béla elnök, Zala Volán Személyközlekedési Szakszervezete

                                    

                       

 

Eseménynaptár

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ