A nemzeti fejlesztési miniszterhez fordult a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége.

 Tisztelt Miniszter Úr!

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) már korábban megkongatta a vészharangot a városi közösségi közlekedés jövőjét illetően. Szerintük egyre nyilvánvalóbb, hogy a városi önkormányzatok egyre kevésbé a Volán-társaságok jogutódjaival, a Közlekedési Központokkal tervezik a jövőt. Egy-két éve magánszolgáltatókkal is próbálkoztak, majd a kedvezőtlen tapasztalatok eltántorították ettől a változattól a helyi döntéshozókat. Páran saját vagy központi forrásból származó erőforrásaik mozgósításával igyekeztek zöld ágra vergődni a kihívásokkal. A járműbeszerzési stop, majd a meghirdetett jármű-modernizációs program elhúzódása alaposan megemelte a helyi buszflotta átlagéletkorát.

Ráadásul csökkent és átalakult a helyi közlekedésnek szánt normatív támogatás is. A megyei jogú városok mintegy negyedénél már nem a Közlekedési Központok a szolgáltatók.

Az érdekvédők szerint az is beárnyékolta az önkormányzatokkal való viszonyt, hogy a társaságok a korábbiakhoz képest kivonultak a városok közösségi életéből, nem integráns részei a település társadalmának. Kevesebb helyi kezdeményezést támogatnak, a lakosság észrevételei kevésbé találnak értő fülekre. Ezt a polgármesterek egyértelműen nehezményezték.  Ugyancsak a polgármesterek ellenérzésével találkozott a beszerzések túlhajtott központosítása, ami a helyi kis- és középvállalkozók kiszorulását hozta a beszállítói piacról.

 A KMSZ szemléletbeli változtatást sürget a Közlekedési Központok és az önkormányzatok hűvösödő viszonyában. A helyi közlekedés a Volán portfólió meghatározó szelete. A struktúrából való kiválása a szakma egységének, stabilitásának gyengülését, a munkaerő helyzet drámai átalakulását okozná. Ezért a Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ) és a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége felkéri miniszter urat, hogy nyújtson segítséget egy olyan nagy ívű egyeztetés életre hozásához, ahol részt vesznek a Megyei Jogú Városok Szövetségének vezetői, a Közlekedési Központok irányítói, a tulajdonos, a Nemzeti Auutóbusz-Beszerzési Bizottság (NABB) képviselői és a szakszervezetek.

A KMSZ ebben látná hatékony eszközét annak, hogy hangsúlyt kapjon a helyi közszolgáltatást végző buszpark modernizációjának szükségessége, továbbá a fenntartható fejlődés feltételrendszere megteremtésének közös felelőssége.

Most gazdátlannak tűnik a helyi közösségi közlekedés ügye. Tarthatatlan, hogy megyei jogú városokban közel 30 éves autóbuszok közlekednek, kopottan, rozsdásan. Egyik szereplőnek sem válik javára ez a helyzet. Ezért látja szükségesnek a MOSZ és a KMSZ, hogy sor kerüljön az érintett szereplők érdemi és felelős egyeztetésére. Ehhez feltétlen számítanánk a szaktárca támogató szerepére.

Várva miniszter úr kedvező válaszát, tisztelettel:

Budapest, 2016. július 18.

Varga Tibor elnök, Horváth László alelnök