Aggodalommal tölti el a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségét (KMSZ) az a folyamat, ami országszerte a városi közösségi közlekedésben zajlik. A városi önkormányzatok egyre kevésbé a Volán-társaságok jogutódjaival a Közlekedési Központokkal tervezik a jövőt. A szakszervezetek elhibázottnak tartják az utóbbi évek közlekedéspolitikáját, ami alapvetően előidézte ezt a sötétlő helyzetet.

Éveken át stop tábla állta útját a járműbeszerzésnek, ezáltal szemlátomást romlott a buszpark átlagéletkora. Csökkent és átalakult a helyi közlekedésnek szánt normatív támogatás is. Ezek után érthető magatartás, hogy az önkormányzatok elkezdtek hátat fordítani a Volánoknak. A megyei jogú városok mintegy negyedénél már nem a Közlekedési Központok a szolgáltatók. A volános érdekvédők aláhúzzák, hogy a helyi közlekedésben bekövetkezett visszaesés nem elsősorban a Volán-társaságok számlájára írható, mivel ezek a cégek is elszenvedői voltak a végiggondolatlan közlekedéspolitikának.

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége számtalanszor felhívta a Közlekedési Központok menedzsmentjeinek a figyelmét az önkormányzatokkal való élő és rendszeres kapcsolatra.

Az érdekvédők szerint az is beárnyékolta az önkormányzatokkal való viszonyt, hogy a társaságok a korábbiakhoz képest kivonultak a városok közösségi életéből, nem integráns részei a település társadalmának. Kevesebb helyi kezdeményezést támogatnak, a lakosság észrevételei kevésbé találnak értő fülekre. Ezt a polgármesterek egyértelműen nehezményezték. Ugyancsak a polgármesterek ellenérzésével találkozott a beszerzések túlhajtott központosítása, ami a helyi kis- és középvállalkozók kiszorulását hozta a beszállítói piacról.

 A KMSZ szemléletbeli változtatást sürget a Közlekedési Központok és az önkormányzatok hűvösödő viszonyában. Szerintük mindkét félnek nagyobb megértést kell tanúsítani a másik problémái iránt! A fenntartható fejlődés feltételrendszerének megteremtésén együtt kell munkálkodniuk!  Felhívják a figyelmet a helyi személyszállítási közszolgáltatást ellátó autóbuszpark modernizációjának szükségességére. Tarthatatlannak tartják, hogy egyes megyeszékhelyeken 20 éves átlagéletkorú autóbuszok közlekednek. A helyi közlekedés a Volán portfólió meghatározó szelete. A struktúrából való kiszakadás a szakma egységének, stabilitásának gyengülését okozza. Létszámcsökkenést, presztízsvesztést generál, amit a szakszervezetek elfogadhatatlannak tartanak. Számításaik alapján a városi tömegközlekedés kiesése a Volán szervezetből legalább 800-1000 munkahely megszűnését idézné elő.

Budapest, 2016. június 27.

 Varga Tibor elnök  

Horváth László alelnök