A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) hivatkozva a Volán-buszok átlagéletkorát érintő kedvezőtlen véleményekre, nyílt levélben hívja fel a szaktárca figyelmét a jármű-modernizáció szükségességére.
Tisztelt Miniszter Úr!
A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) hivatkozva a Volán-buszok átlagéletkorát érintő kedvezőtlen véleményekre, szeretné felhívni a szaktárca figyelmét a jármű-modernizáció szükségességére. Az autóbuszpark korszerűsítése nem várathat magára. A Szövetség elutasítja azt a fajta cinizmust, ahogy egyes meghatározó piaci szereplők összehasonlítják az áruszállító járművek és az autóbuszok átlagéletkorát.
Szembeállítani a 2-4 éves kamionok és a 14,6 éves autóbuszok átlagéletkorát „életidegen” és nem összehasonlítható. – állítják a Közlekedési Munkástanácsok.
A KMSZ szerint a két számadat kontrasztja azért is hiteltelen, mivel a közlekedési ágazatban köztudott volt, hogy a Volán-cégek éveken át nem vásárolhattak autóbuszt, csak nemrégiben kaptak zöld utat.
Ennélfogva valóban egy elöregedett, egyre korszerűtlenebb járműflotta áll az utazóközönség szolgálatában. Felhívjuk a figyelmet, hogy ez a járműpark egyre balesetveszélyesebb! Szeretnénk megjegyezni: kisebb balesetek már adódtak, a szigorú és rendszeres műszaki ellenőrzésnek, műszaki vizsgáknak köszönhető, hogy tragikusabb események nem történtek.
A KMSZ nyomatékosítja, hogy a húsz évnél idősebb autóbuszok számának szaporodása magában hordozza részben a szolgáltatási színvonal zuhanását, részben a balesetveszélyes közlekedést.
Ugyancsak aggodalommal szemléljük, hogy egyes városokban már-már szinte selejtezésre váró autóbuszok közlekednek. Előfordul, hogy az utasok - megszokva a korszerűbb járműveket-nem mernek felszállni ezekre a kijelző nélküli, öreg autóbuszokra. Szövetségünk szeretne rávilágítani arra az összefüggésre, ami a járműpark állaga és a gépkocsivezetői elvándorlás között fennáll. Egyetlenegy gépkocsivezető sem szívesen vállalkozik egy, egyre balesetveszélyesebb autóbusz vezetésére. A KMSZ üdvözli a magyar buszgyártás újraélesztését. Szövetségünk már korábban is hangot adott azon véleményének, hogy a Volán-portfólió is hozzájárulhatna a magyar buszgyártók helyzetbe hozatalához.
Hiába a magánszolgáltatókhoz képest nagyobb szaktudás, nagyobb tapasztalat, ezzel a járműparkkal egy külföldi szolgáltatókkal is számoló pályázaton még startvonalhoz sem állhatnak a Közlekedési Központok. A Szövetség megjegyzi, hogy a Közlekedési Központok piacérzékenységét, versenyképességét a járműpark állapota mellett az a fajta üzleti magatartás is csökkenti, ami alapján a társaságok egyre inkább kivonulnak vagy kiszorulnak a szerződéses közlekedési szolgáltatások (munkásszállítás, különjáratok, stb.) piacáról.
A Közlekedési Munkástanácsok szerint a 2014 őszén meghirdetett jármű-modernizációs program megvalósítása elodázhatatlan kormányzati feladat. Ezért kérjük miniszter urat, hogy ezt a programot a szaktárca állítsa a közlekedéspolitika előterébe, harmonizálva a kormányzati kommunikációval, miszerint a cél a minőségi közösségi közlekedés!
Budapest, 2016. május 23.
Tisztelettel:
Varga Tibor elnök, Horváth László, alelnök