Kutyaharapást szőrével orvosolna a BKV: a végtelenségig túlórázatná egyébként is kimerült járművezetőit, hogy így ellensúlyozza a cégnél mostanra kritikussá vált létszámhiányt. Azoknak, akik „hozzájárulnak a kialakult helyzet kezeléséhez” a cég havonta bruttó 15 ezer forint ösztönző pénzt ajánlott fel. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet méltatlannak, ráadásul veszélyesnek is tartja a versenyt.

Égető a létszámhiány a BKV-nál, s a cégvezetés mindent megtesz azért, hogy amennyire lehet, zökkenőmentesen üzemeljen a fővárosi közösségi közlekedés. Mivel új sofőrök enyhén szólva sem tolonganak a cég kapujában, a menedzsment belső körlevélben kér „szívességet” régi járművezetőitől: túlórázzanak minél többet. Még ösztönző pénzt is felajánlott nekik, a legtöbb túlórát vállaló sofőrök havi bruttó 15 ezer forintot kaphatnak. Hogy az ajánlat még csábítóbb legyen, ezt a szerény havi plusz pénzt bizonyos időközönként egyszerre fizetnék ki, hogy a végösszeg tekintélyesebbnek tűnjön.

A társaságnál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke szerint ez nemcsak méltatlan, de kockázatos ajánlat is. Naszályi Gábor elismeri, a BKV végtelenül nehéz helyzetben van, hiszen itt is egyre nagyobb a munkaerőhiány, új jelentkezők méltó megfizetésére nincs pénz – a régiek megfelelő anyagi elismerésére sincs –, ám szerinte ez akkor is elhibázott megoldási javaslat. A fővárosi járművezetők már így is túlzottan leterheltek, hiszen a megélhetésért egyébként is kockázatosan sokat túlóráznak, nem lenne szabad újabb plusz munkára ösztönözni őket. Azon túl, hogy rendszeresek a műszaki problémák, a különféle okból felbőszült utasok is rajtuk töltik ki a dühüket, a nyári forróságban még a légkondicionálók hiányától is szenvedtek, miközben a fővárosi közlekedési dugókban a menetidőt is tartani kell, s nem utolsó sorban biztonságban célba érni. Ilyen körülmények között felelőtlenség és adott esetben balesetveszélyes is még több munkára csábítani őket.

Naszályi Gábor szerint a tulajdonos fővárosi önkormányzatnak ebben a nehéz gazdasági helyzetben is – sőt, most még inkább – a megfelelő bérekhez szükséges források előteremtése lenne a feladata, a munkáltatónak pedig az, hogy kiálljon a munkavállalókért, a kellő megbecsülésért.

A nehéz helyzetre nem megoldás a kutyaharapást szőrével elv alapján még többet dolgoztatni azokat, akik már így is gyakran beáldozzák a pihenőidejüket, hogy minél több szolgálatot teljesítsenek, s megkeressék a megélhetéshez szükséges pénzt – szögezte le az EKSZ elnöke.

Naszályi felhívja a figyelmet: a bértárgyalási időszakhoz közeledve a szakszervezet elvárja, hogy a tulajdonos és a munkáltató is tegyen meg mindent a BKV-s járművezetők megfelelő javadalmazásáért és a munkakörülmények mielőbbi javításáért. Ennek viszont nem az a módja, hogy egyre több túlórát sajtoljanak ki a sofőrökből – véli Naszályi Gábor.