Járművezetők és utasok is kiakadtak: totális káoszt teremtett a fővárosi közlekedésben a Budapesti Közlekedési Központ ötlete, a „térben és időben eltérő”, ám folyton változó elsőajtós felszállás előírásával. A követhetetlen és logikátlan módszer miatt egyre több a konfliktus a vétlen sofőrök és a dühös utasok között, akik nem tudják követni, hol, mikor és meddig lehet minden ajtón felszállni, s mikor csak a sofőrnél. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) a tarthatatlan helyzet mielőbbi rendezésére, a logikátlan utasítások visszavonására szólítja fel a BKK illetékeseit.

Pattanásig feszült a hangulat bizonyos BKV-járatokon, ám ez esetben ezért nem a szolgáltató, hanem  a Budapesti Közlekedési Központ a felelős. A BKK ugyanis teljesen logikátlan és követhetetlen módszerrel, az elsőajtós felszállási előírás folyamatos változtatásával próbálja megfékezni a bliccelőket, s ezzel több bevételhez jutni.  A módszer lényege: senki ne tudja előre és lehetőleg ne szokja meg, hogy hol, hány megállón keresztül és mikor lehet minden ajtón és melyik megállóban kötelező a sofőrnél felszállni és bemutatni az érvényes jegyet, bérletet. Teljes a káosz, hiszen ezt a járművezetők sem tudják követni – állítja Naszályi Gábor.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke emlékeztet: az „elsőajtózás” ellen már a sok évvel ezelőtti bevezetéskor is tiltakozott a zömében buszvezetőket képviselő szakszervezet, mert halmozott felelősséggel terheli a sofőröket: a járművezetés mellett a felszálláskor bemutatott bérlet, jegy és nagyjából 300 féle utazásra jogosító okmányból a pillanat töredéke alatt kell kiszűrni a hamisat, a lejártat vagy a hivatalosan egyáltalán nem is létezőt. Igaz, ezért a feladatért ma már kapnak némi plusz pénzt a sofőrök, de sokan mondják, nem éri meg az a havi pár ezer forint plusz az idegeskedést, a bliccelőkkel való összetűzést és azt a naponta rájuk zúduló, nem is ritkán tettlegességig fajuló atrocitást, ami ezzel jár – olvasható az EKSZ közleményében.  Az elsőajtós felszállási rend totális megkavarásával, a „térben és időben eltérő” módszerrel azonban tarthatatlan és veszélyes helyzetet teremtett a BKK. Az újítás ugyanis azt jelenti, hogy bizonyos járatokat kiszámíthatatlan időszakokra – például hétvégére – átmenetileg felmentenek az első ajtós felszállási kötelezettség alól, majd pár nap múlva visszaállítják a korábbi rendet. Az utasok nem értik, mi történik, idegesen rohangálnak a buszok mellett ajtótól ajtóig, és a dühüket „természetesen” a sofőrön vezetik le – magyarázza Naszályi Gábor.

Az EKSZ elnöke szerint azonban még ennél is rosszabb a helyzet azokon a busz- és troli járatok, amelyeken szakaszonként változó lehet vagy éppen tilos a hátsó ajtókat is felszállásra használni. Naszályi példaként a 9-es busz vonalát emeli ki, ott ugyanis most rendelt el változtatást a BKK: a kőbányai végállomástól elindulva egy szakaszon csak az első ajtón lehet felszállni, a belvárosba érve – egy konkrét megállótól – már mindegyik ajtót nyithatja a járművezető, míg Budán megint csak elől lehet felszállni. Hasonló a helyzet a 72M trolin is, amelyik Zuglóból indulva, a Belvároson keresztül az Orczy térre jár, megtesz összesen huszonhat megállót, amelyből a Szentkirályi utca és az Orczy tér közötti szakaszon, hat megállón keresztül elsőajtósként közlekedik. Totális káosz, ember nincs, aki ezt követni tudja – állapítja meg az elnök. Nem csoda, hogy az utasok is kikérik maguknak: ne szórakozzon velük a BKV. Ők ugyanis nem tudják, hogy ez a szakmaiatlan és felelőtlen ötlet nem a BKV, hanem a szolgáltatás megrendelője, a BKK valamelyik szakértőjének a fejéből pattant ki.

Miközben a járművezetők legfontosabb feladata, hogy a számtalan útfelújítás miatt megnehezült forgalomban biztonságban célba érjenek az utasokkal, még ezzel a lehetetlen helyzettel is meg kell küzdeniük. Ez a BKK végtelenül kockázatos, felelőtlen, balesetveszélyes próbálkozása – szögezi le Naszályi.  Annak ellenére, hogy több vonalon vissza is kellett vonni a módszert, újabb és újabb járatokon próbálkozik bevezetni a BKK. A helyzet tarthatatlan – szögezi le az elnök.

Az EKSZ türelmet kér az utasoktól, s azt, hogy lássák be, ezt a helyzetet nem a járművezetők teremtették, de még csak ki sem kérték a véleményüket. A BKK vezetésétől pedig azt várja a szakszervezet, hogy szüntesse meg az áldatlan állapotot, amit az elsőajtózás „térben és időben” való megosztásával teremtett.