Aki csak pár évet is eltöltött a közösségi közlekedésben, az vegyes érzelmekkel olvassa a vezető hírportálokon a MÁV- Volán közlekedés átalakításával kapcsolatos tartalmakat.
Először is a MÁV- Volán párhuzamos közlekedés problematikája túldimenzionált, a két közlekedési alrendszer egymás mellettisége nem ejt akkora sebet az állami büdzsén, mint amennyire egyesek láttatni szeretnék. A Volánoknál például a források rendszeres visszavágása, a jármű - modernizációs program elhúzódása, a veszteség-kiegyenlítés mérséklése történik.
Szívesen elkalauzolnám kistérségi területeken azon döntéshozókat, akik fennen hangoztatják, hogy a kistelepüléseken is a MÁV elsődlegességét kell megvalósítani. Üdvös lenne, ha az íróasztal mindenhatóságán túllépvea valóságban is szembesülnének az aprófalvas település-szerkezetű megyékben a közlekedési feltételekkel. Elfogadhatatlannak tartanák a hosszú, akár több kilométeren is elnyúló településeken élők, ha csak a vasúti szolgáltatást vehetnék igénybe. Vasúti megálló a falu elején van, az utasok meg gyalogolhatnának, ha nem szolgáltatnának az egy településen akár több megállóhellyel is rendelkező Volán- társaságok.
A MÁV és az iránytaxi összekapcsolásának hívei ezeken a helyeken kénytelenek lennének belátni, hogy ez az opció képtelen lenne az alapellátásra. Megkérdezte-e valaki a polgármestereket, hogy mire is használják a falvakban a falugondnoki járműveket? 11 és 14 óra között leginkább ebédszállításra használják, és ha szigorúan vennék az élelmezés-egészségügyi előírásokat, akkor személyszállításra és ebédszállításra ugyanazon napon nem is lehetne „befogni"ezen járműveket.
A MÁV és a Volán élőbb együttműködése, az egyes munkafolyamatok összehangolása már időszerűbb és kordiktálta követelmény, ami a közösségi közlekedés és az egyéni közlekedés versengését tekintve, (mert a rivalizálás köztük van) a tömegközlekedés malmára hajthatja a vizet. Ugyanakkor, nem látjuk a bizonyítékokat arra, hogy a közös, a Volán-portfólió önállóságát megszüntető társasági forma miért is hordozná magában a hatékonyság és a minőség garanciáját:? Egy lazább szervezeti forma (pld : konzorcium) eredményesebben szolgálhatja a két alrendszer versenyképesebb és piacérzékenyebb helytállását az egyéni közlekedéssel szemben.
Meg kell, hogy jegyezzük: a Volán-csoport beolvasztásával járó változat a szakszervezetek és a szolgáltatást igénybe vevők heves és összehangolt ellenállását váltaná ki.
Budapest, 2015.07.29.
Horváth László
alelnök
Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége