A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) „üdvözli”, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium a (T/16204. számú) törvényjavaslattal elismeri a kapkodva, rohamtempóban, a társadalmi egyeztetés és a jogalkotás normáit felrúgva áterőltetett szakképzési törvény ismételt módosításának szükségességét.

A PSZ számos fórumon előre jelezte, hogy a szakképzési törvény és végrehajtási rendelete

  • több ponton nincs összhangban a köznevelési és a felsőoktatási szabályozással
  • számos esetben fogalmilag zavaros, és önmagán belül is koherencia-zavarokkal küzd
  • míg esetenként értelmetlenül párhuzamos a köznevelési szabályozással, addig számos ponton hiányos

A fenti okok miatt a törvény több éven át módosításra fog szorulni, ami beárnyékolja a szakképzési reform egyébként jószándékú és előremutató elemeit is. A benyújtott törvényjavaslat ezt igazolja és tovább központosít.

Üdvözölni lehet, hogy a törvénymódosítással korrigálni fogják egyebek között a felnőttoktatásban a diákigazolvány hiányát, hogy a szakképzési tankönyvhiányt mégis orvosolni próbálják.

Ugyanakkor elfogadhatatlan, hogy további terheket rónak az iskolákra, hogy befagyasztják a nem állami iskolák finanszírozását, hogy tovább központosítják a döntéseket. Az is elfogadhatatlan, hogy a rövidebb időtartamú szakképzési munkaszerződésekkel csupán el akarják fedni a duális képzés visszaesését.

A PSZ ismét felszólítja az ITM-et, hogy tartsa be a társadalmi egyeztetés és a jogalkotás törvényekbe foglalt normáit! A PSZ határozottan tiltakozik amiatt, hogy az értelmetlen átalakítások többletterheit a fogyatkozó oktatók cipelik a hátukon azok helyett, akik a káoszt előidézték.

Budapest, 2021. május 25.

Pedagógusok Szakszervezete