A koronavírus okozta humánjárvány, és ennek hatására fellépő gazdasági válság jelentős terhet jelent a társadalom számára. Veszélybe kerültek a munkahelyek, korábban tartósnak hitt foglalkoztatási formák szűntek meg, és ismét a munkavállalók jogai sérültek.
A jelenlegi helyzetben a munkavállók szerte az országban erőn felül veszik ki részüket a gazdasági és egészségügyi válság elhárításából. A dolgozók ott vannak az üzemekben, a boltokban, a buszokon, a kórházakban, a munka és így a védekezés első vonalában, ők vállalják mindennap a kockázatot, hogy az ország működhessen. Pontosan ezért azt gondoljuk, hogy ebben a nehéz helyzetben elérkezett az idő, hogy azok a cégek, amelyek megengedhetik, nagyobb felelősséget vállaljanak a válság elhárításában, nagyobb részt vállaljanak magukra a közös teherviselésből.
Egy válság esetében mindig szükség van arra, hogy végig gondoljuk a társadalmi újraelosztás igazságosságát!
A Fővárosi Önkormányzat vezetése a válság hatásainak enyhítése érdekében kezdeményezte egy átmeneti jellegű, szektorális adó kivetését. Ez az iparűzési adó szempontjából az 5 milliárd forint adóalap feletti cégek számára jelentene többlethozzájárulást. A jelenlegi 2%-os mérték helyett 2,5%-os iparűzési adót fizetnének a közös terhek enyhítése érdekében. Olyan vállalatokról, olyan gazdasági szektorokról van szó, akiket a válság nem, vagy kevésbé érintett és az elmúlt hónapok adószabályozása pedig kifejezetten támogatott (pl.: iparűzési adó feltöltési kötelezettség eltörlése).
A munkahelyek megőrzése sokszor kompromisszumokat követel. Most azt látjuk, a társadalom érdeke az, hogy a bajban azok adjanak bele a közösbe, akiknek lehetőségük van rá! Most azt látjuk, hogy az Újraindítási adó lehet a társadalom számára az egyik ilyen kompromisszumos megoldás.
Egyetértünk abban Budapest vezetésével, hogy amennyiben a Fővárosi Önkormányzatnak lehetősége lesz kivetni az Újraindítási adót, a kieső és megszűnő források pótlására, az ebből befolyt összeg teremt lehetőséget a 2021. évi bérfejlesztésre a fővárosi intézmények és cégek dolgozói esetében.
Mindezek miatt kérjük a törvényhozást, hogy biztosítsa annak jogi lehetőségét, a Főváros mellett a települési önkormányzatok – a térség gazdasági helyzetének ismeretében - dönthessenek az Újraindítási adóról, dönthessenek egy átmeneti jellegű iparűzési adó kivetéséről.
Budapest, 2020. november 5.
Aláírók:
Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája |
|
Magyar Szakszervezeti Szövetség |
|
|
|
Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés |
|
Szakszervezetek Együttműködési Fóruma |
|
|
|
Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete |
|
FŐTÁV Dolgozók Szakszervezete |
|
|
|
Fővárosi Vízművek Munkahelyi Szakszervezete |
|
Vendéglátó és Turisztikai Szakszervezet |
|
|
|
Tudományos és Innovációs Dolgozók Szakszervezete |
|
Egységes Közlekedési Szakszervezet |
|
|
|
Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete |
|
Egyesült Villamosenergia-Ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége |
|
|
|
Vízügyi, Közszolgáltatási Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége |
|
Fővárosi Közlekedési Dolgozók Demokratikus Szakszervezete |
|
|
|
Mezőgazdasági, Erdészeti, Élelmiszeripari és Vízügyi Dolgozók Szakszervezete |
|
Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete |
|
|
|
Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete |
|
Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége |
|
|
|
Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége |
|
Helyiipari és Városgazdasági Dolgozók Szakszervezete 2000 |