A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) sajnálattal tapasztalja, hogy még kevesebb információ hangzott el a Kormányinfón, mint április 9-én, ezért a kérdések is szaporodtak.

A Pedagógusok Szakszervezete ismét fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy az írásbeli érettségi megszervezése és megtartása se veszélyeztesse egyetlen tanuló és pedagógus, továbbá hozzátartozóik egészségét, életét.

A PSZ április 9-én kiadott közleményében megfogalmazott aggályok és kérdések továbbra is időszerűek, annál is inkább, mert május 4-ig kevés idő maradt ahhoz, hogy a pedagógusok, a diákok és a szülők pontos információkat kapjanak részletekről.

A Pedagógusok Szakszervezetének legfőbb aggálya, hogy a Gulyás Gergely miniszter által bejelentett 83 ezer fős érettségiző diák közlekedése, utazása biztonságos-e a veszélyhelyzetben, a kijárási korlátázások közepette. Különösen aggályos, hogy még mindig nem ismeretes, miként juthatnak el a vidéki diákok az írásbeli érettségik helyszínére.

A PSZ korábban javasolta, hogy a felvételihez nem szükséges érettségi tárgyaknál ajánlják meg a jegyeket, jelentősen csökkentve az érettségizők számát. A miniszter bejelentéséből egyébként nem derült ki egyértelműen, hogy csak azok érettségizhetnek idén, akik felvételiznek, vagy azok is, akik ebben a tanévben fejezik be középiskolai tanulmányaikat.

Nincs válasz arra sem, hogy a különféle okok miatt az írásbeli érettségi alól felmentést élvező diákok hogyan tudnak mégis vizsgázni, mi lesz azokkal, akik önhibájukon kívül nem tudták teljesíteni az érettségihez szükséges 50 órás közösségi szolgálatot, mi történik azokkal, akiknek családjában esetleg koronavírus-fertőzött van, és a karantén még tart az érettségi alatt. Van olyan diák is, aki krónikus betegsége miatt különösen veszélyeztetett ebben az időszakban. Van-e lehetőség arra, hogy az ilyen diákok egyéni elbírálással más napokon írhassák meg az érettségit annak érdekében, hogy felsőoktatási felvételijük ne kerüljön veszélybe.

A PSZ továbbra is fenntartja korábbi javaslatát, hogy miután üresek az iskolaépületek, minél kevesebb számú vizsgázó tartózkodjon órákon át egy tanteremben. A bejelentett 10 főt a szakszervezet nem tartja biztonságosnak.

Továbbra is nélkülözhetetlen az egészség maximális védelme, ezért a PSZ ragaszkodik ahhoz, hogy minden iskolaépületben legyen mindenki számára elegendő mennyiségű védőfelszerelés.

Sajnos az sem derült ki, hogy a papíron megírt érettségi dolgozatokat ki és hogyan fertőtleníti még azok javítása előtt.

A PSZ joggal veti fel a kérdést, hogy ha az érettségi a diákok számára most nem kötelező, kötelezhetők-e a tanárok és az iskolák dolgozói, hogy elvállalják a felügyeletet, a beosztást az érettségi idejére? Milyen egészségügyi és egyéb indokkal kérhető felmentés a beosztás alól?

A részletek közül hiányolja a PSZ, hogy a szintemelő, a pótló- és javító érettségikre ki, mikor és milyen szabályokat hoz? Mi történik azokkal a diákokkal, akik kéttannyelvű érettségi bizonyítványt szeretnének kapni?

Választ vár a PSZ arra is, hogy milyen járványügyi előrejelzés alapján döntött a kormány, hogy az oktatási akciócsoport javaslatát elfogadva május 4-ében jelölte meg az érettségik megkezdésének időpontját? Van-e esetleg alternatív időpont, ha a járvány váratlan helyzet elé állítja a köznevelés szereplőit?

Felkészültek-e az iskolák arra, miként oldják meg az intézménybe történő biztonságos bejutást, betartva a közegészségügyi előírásokat?

Az elhangzott bejelentés alapján még kevesebbet tud a közvélemény a szakképzés záróvizsgáiról, ezért a PSZ határozottan követeli, hogy az ITM mielőbb hozza nyilvánosságra a vizsgák megszervezésének részleteit.

A PSZ jogszabályi garanciát vár arra, hogy az idén vizsgákat tevő diákokat utóbb semmilyen hátrány ne érje, vagyis az érettségik és egyéb vizsgák tisztaságát később senki ne kérdőjelezhesse meg!

A Pedagógusok Szakszervezete joggal várja az általa feltett kérdésekre a mielőbbi és egyértelmű választ!

Budapest, 2020. április 16.

Pedagógusok Szakszervezete

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ