Az utóbbi időben soha nem látott támadás érte a médiában és a közösségi oldalakon a MÁV csoport működését, a vasúti szolgáltatás színvonalát, aminek célkeresztjében sokszor a vasutasok álltak. Ez azonban méltatlan, hiszen a vasutas nem okozója, hanem elszenvedője a súlyos működési zavarokkal terhelt vasúti közlekedésnek.

 Az elmúlt hetekben Budapest-Nyugati pályaudvaron kétszer is előfordult, hogy a tárolóvágányra utasokkal együtt húzták ki a monori szerelvényvonatokat. Rendszeresen előforduló probléma, hogy a csarnok vágányain egyetlen tolatásvezető teljesít szolgálatot (korábban ketten voltak), ez jelentős leterheltséget jelent tagtársaink részére, ami a folyamatosan fennálló létszámhiányra vezethető vissza.

Budapest-Nyugati pályaudvar az ország egyik legforgalmasabb pályaudvara: egy átlagos hétköznap több mint 500 vonat közlekedik, 66.000 utast fordul meg itt, aminek jelentős részét egy 1920-as években épült biztosítóberendezéssel végzik, ami fokozza a jelentős leterheltséget. Budapest-Nyugati korszerűsítése évtizedek óta visszatérő probléma korszerűtlen biztosítóberendezéssel, elavult utastájékoztató rendszerrel kell kiszolgálni az elővárosi forgalom egyre növekvő igényeit. 

A vasutasok nincsenek irigylésre méltó helyzetben. A jelentős műszaki zavarokat akut létszámhiány mellett kellene kiküszöbölni. A MÁV saját adatai szerint közel 1000 fős létszámhiány mutatkozik, aminek a feltöltésére csekély az esély. A munkavállalókat felőrli a mindennapos küzdelem, a munkaidő beosztásuk kiszámíthatatlan, ami felborítja a családi életüket is. A szolgálati vezetők magatartása, hozzáállása esetenként még a 80-as éveket idézi, a munkakörülmények, a munkavégzés feltételei sok estben kritikán alattiak.

Az utasokkal közvetlen kapcsolatban álló vasutasokat – jegyvizsgálókat, személypénztárosokat – sorozatosan fizikai bántalmazások és szóbeli atrocitások érik. Mindez amellett, hogy emberi méltóságukban sérti őket, elbizonytalanítja a vasutasokat a mindennapi munkavégzésük során. A jegyvizsgálók már naponta számíthatnak utasbántalmazásra. A munkavállalók mentális és fizikai leterheltsége már meghaladta az elviselhetőség határát.

Mindezek miatt a súlyos létszámhiány felszámolását, jelentős anyagi elismerést és normális munkakörülményeket követel a VDSzSz Szolidaritás a vasutasok számára!

  1. szeptember 16.

 

Eseménynaptár

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ