A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) üdvözli, hogy augusztus 1-jén a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségének (KKVSZ) keretében folytatódik a konzultáció a Volánok összevonásának sarkalatos kérdéseiről. Emellett a szociális hozzájárulási adó 2%-os csökkentéséből adódó plusz forrás alapbéresítésének lehetősége is napirenden lesz.

A szakszervezetek már korábban is sürgették az egyeztetés újranyitását, mivel az információ áramlás visszafogásával tapintható bizonytalanság lett úrrá a szakmán. Különösképpen a mintegy 3 és fél ezer szellemi munkavállaló körében érzékelhető ez a helyzet. Október 1-jétől már a hét regionális társaság összeolvadásával egy gigaméretű cég szolgáltat a közlekedési piacon.

A regionális közlekedési modell nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Nem lett sem hatékonyabb, sem színvonalasabb a működés. Ugyanakkor az helytálló, hogy a helyközi utasforgalom nagyobb hányadát a régiós közlekedési társaságok bonyolítják le, mintegy 70%-át.

2019.július 22-én az alágazati Kollektív Szerződést aláíró szakszervezetek képviselői egy „háttérbeszélgetésen” vettek részt a Volánbusz Zrt. humánerőforrás vezérigazgató-helyettesénél, ahol sarkalatos kérdésesek is fókuszba kerültek. Itt egyeztek meg a következő konzultáció időpontjáról is.

Az augusztus 1-jei konzultáció már üdvözlendően szélesebb körben zajlik. A szövetség reméli, hogy a kért közös felelősségvállalás az információ-áramlás biztosításában is megmutatkozik. Az október 1-jei beolvadási határidő feszített tempót követel. Az időkényszer pedig magával hozhat végiggondolatlan és elhamarkodott döntéseket. Ezt pedig most, amikor szervezeti és személyi kérdések vannak terítéken, táptalaja lehet az elhibázott döntéseknek.

A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége szerint a mostani szervezeti és működési modell –bizonyos feltételek megléte mellett- magában hordozza a megújulás képességét. Ehhez azonban nagyobb állami szerepvállalás (pl.buszbeszerzés), a foglalkoztatási és bérezési problémák enyhítése szükséges.

Egyelőre a régiós egységek és a megyék szervezeti struktúrája bizonytalan. Jelenleg nem tudni, milyen munkáltatói jogkörök és milyen hatáskörű döntési szintek lesznek kiépítve ezen szinteken. Nem egyértelmű, hogy a megyékben hány üzem lesz, mekkora üzemméret esetén lehet üzemről beszélni, hol lesznek telephelyek stb.

 A régiós központok szerepének megváltoztatása szükségessé teszi a megyei döntéshozatali szintek megerősítését.

A KMSZ úgy látja, egy ekkora méretű társaság irányítása túlcentralizált formában működési zavarokat okozhat. Ekkora működési tartományt átfogni egy központból szinte lehetetlen, ezért szükség van a vállalatirányítás területi tagolására is, ami a mostani működési modellből kezd megmutatkozni.  

A szövetség reményét fejezi ki, hogy a Volánbusz Zrt. nem egy „látványpékség” képét mutatja majd. Lesz a dinamikusan fejlődő Pest megyei agglomerációs szolgáltatás, és lesznek a térségi szolgáltatások.

Hamarosan aktuálissá válik a Kollektív Szerződés kérdése. A szociális feleket komoly erőpróba elé állítja a hét, nagyon különböző foglalkoztatási és bérezési rendszereket, valamint vállalati kultúrákat tartalmazó Kollektív Szerződés harmonizációja. A szakszervezeti oldaltól is a korábbinál nagyobb felkészültséget és nagyobb felelősséget igényel ez a munka.

A KMSZ kedvezően fogadta a szocho adó csökkentéséből adódó megtakarítás alapbéresítésének szándékát. A munkavállalókra is pozitívan hatna ez az időközi bérfejlesztés, mivel a három éves bérmegállapodásból erre az évre szóló 5 %-os béremelés nem éppen közérzetjavító hatású volt.

Van teendő, a lecke nagy, az újabb, remélhetőleg érdemi konzultációt a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége érdeklődéssel várja.

Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének elnöksége

 

Eseménynaptár

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ