Kétszámjegyű keresetfejlesztési igény megfogalmazását szorgalmazzák a Volán-portfólióban a zalai közlekedési szakszervezetek az alágazati bérmegállapodást aláíró feleknél.
A viszonylag magasabb követelést a Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete és a Zala Volán Személyközlekedési Szakszervezete azzal magyarázza, hogy több %-kal alacsonyabbak a Volános keresetek a nemzetgazdasági átlagnál és a társ közlekedési alrendszerekéhez (MÁV, BKV) képest is jóval mérsékeltebbek a Volános jövedelmek.
Továbbá, a magasabb keresetfejlesztést, szerintük az is határozottan indokolja, hogy kritikussá vált a gépkocsivezetői hiány és a karbantartók körében is elkezdődött az elvándorlás. Van megye, ahol olyan drámai a helyzet, hogy a szolgáltatás működőképessége már csak más megyéből átvezényelt autóbusz-gépkocsivezetők foglalkoztatásával tartható fenn. Vonzóbbá kell tenni a Volános munkavállalást - magyarázzák az érdekvédők. A keresetek felzárkóztatása mellett egy stabilabb és megnyugtatóbb jövőkép felmutatása is szükséges - állítják.
A zalai érdekvédők kiemelik a közlekedési társaságok társadalompolitikai szerepét is, amit a döntéshozók is elismernek, ám ez kedvező döntésekben ritkán testesül meg. Most, - a szakszervezetek szerint - bérügyben ez a döntéshozói vélemény megmutatkozhatna.
A zalai szakszervezetek szorgalmazzák, hogy a 2016.évi keresetfejlesztés kérdésében még az idén történjen meg az egyezség, ezért javasolják, hogy már október hónapban kezdődjenek meg az érdemi tárgyalások.
Elengedhetetlennek tartják a bértárgyalásokon a tulajdonos, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt.) képviselőinek a részvételét.
A zalaiak a Volán portfólió MÁV-ba való beolvadásának változatát egyértelműen elutasítják. Szerintük egy olyan méretű cég alakulna, amely sorozatos működési zavarokkal küszködne, és számottevő létszám- és járatcsökkenéssel járna. A MÁVAUT - nosztalgia helytelen, ez a szervezet kevésbé lenne piac érzékeny és versenyképtelen lenne a liberalizált közlekedési piacon - szögezik le az érdekvédők. Szerintük illúzió lenne az is, hogy a Volános béreket a MÁV-os bérekhez igazítanák.
A két zalai szakszervezet nyomatékkal aláhúzza az átlagosnál magasabb keresetfejlesztés szükségességét.
Hangsúlyozzák: amennyiben nem történnek érdemi lépések, olyan mértékű munkaerő-mozgás várható, amely nem csak a versenyképesség nem csak a szolgáltatási színvonal erőteljes visszaesését hordozza magában, hanem a működőképességet is veszélyezteti.
Zalaegerszeg, 2015.09.28.
Horváth László Tuboly Béla
elnök elnök