A Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) bízik abban, hogy a Volán-portfólióban 2018-ban a tervezett 12%-ot meghaladja a keresetfejlesztés. A bizakodásnak alapot ad a kormány azon szándéka, miszerint megszűntetné a munkavállalókat terhelő 1,5 %-os munkaerőpiaci járulékot, ami azonnali nettó keresetnövekedést eredményezne. Továbbá, reménykeltőnek tartja a Szövetség, hogy a Kormány fontolgatja a minimális bér és a garantált bérminimum (szakmunkás bér) tervezettnél (8 illetve 12 %) nagyobb emelését. Ez pedig lehetőséget teremtene az alsó bérkategóriákban torlódó bérek „szétszálazására”.
A Szövetség tisztában van a Volán szakma foglalkoztatáspolitikai gondjaival, ezért is szükségesnek tartaná a megállapodásnál magasabb keresetfejlesztést, különösképpen vonatkozik ez a 2019. évre. Erre az évre 5%-kal számol a megállapodás.
A KMSZ szerint a kedvezőbb bérfejlesztés különösképpen nem enyhít ugyan a munkaerőhelyzet szorításán, ám komoly üzenete van. Nevezetesen, hogy a kormány nem kívánja magára hagyni a közösségi közlekedést.
A bérolló ugyan nem nyílott tovább, ám a Közlekedési Munkástanácsok kifogásolják, hogy a Volános keresetek még mindig elmaradnak a nemzetgazdasági átlagtól.
Az ágazat társadalompolitikai szerepe a KMSZ szerint indokolttá teszi a szakma bérfelzárkóztatását, a bérolló további szűkítését.
A KMSZ szorgalmazza, hogy a kormány döntését követően alágazati szinten még ez évben kezdődjenek meg az újranyitott bértárgyalások, hogy helyi szinteken mielőbb tárgyalhassanak az elosztás szisztémáiról.
Budapest, 2017. október 25.
Varga Tibor Horváth László
elnök alelnök