A tapasztalatok szerint a fiatal pedagógusok számára nem okoz gondot a portfólió elkészítése, de az idősebb, 40-50 éves pedagógusok nem szívesen vágnak bele, sokan például megijednek a feltöltési felülettől. Előbb-utóbb azonban minden pedagógusnak meg kell mérettetnie magát - írja a gondola.hu.
Elindult a tanév. A festőművész, a fényképész és újabban a tanár életében is meghatározó jelentőségű a portfólió szó, amely dokumentumgyűjteményt, szakértői dossziét jelent. A festőművész az elkészült festményei közül gyűjti össze a legtetszetősebbeket, a fényképész ugyanezt teszi a fényképeivel, és már a pedagógusoknak is portfoliót kell készíteniük.
Minősítési szintek
A pedagógus életpályamodell egyik része a minősítésekből áll. Első körben mindenki a pedagógus 1 minősítésbe került, onnan léphetnek át a pedagógus 2-be, amennyiben pályáznak a portfóliójukkal. A következő szint a mestertanári szint – a pedagógus 2. szint után 6 évvel lehet valaki mestertanár -, amit a legmagasabb kutatótanár fokozat követ – mondta Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke a Kossuth Rádióban.
A portfólió elkészítése és feltöltése egyelőre nem kötelező mindenkinek, de Horváth Péter szerint előbb-utóbb mindenkinek meg kell méretni magát.
Elektronikus felületen létező anyag
A portfolió nem egy papíralapú, kinyomtatott dokumentum, hanem egy elektronikus felületen létező anyag. A portfoliót Word dokumentumban érdemes elkészíteni, amit később PDF formátumba kell konvertálni, majd fel kell tölteni egy megadott felületen – magyarázta Sárközy Ágnes, a pedagógusok minősítési és tanfelügyeleti szakértője.
A munkaportfólió a pedagógus összes iskolai tevékenységével kapcsolatos dokumentumot tartalmazza, míg az értékelési portfólió ennek szelektált változata. Az előbbi a rendszeres szakmai értékelés és ellenőrzés során információforrásként szolgálhat a szaktanácsadók, szakértők számára, az utóbbi pedig az életpálya különböző szintjeire való pályázások alkalmával szükséges. Tehát a pedagógusoknak értékelési portfóliót kell beküldeniük, azaz a felhalmozott óravázlatokból, tanmenetekből, segédanyagokból kell válogatniuk.
Az e-portfólió feltöltőfelületét érintő technikai kérdéseiket az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen, az e-portfólió tartalmi elvárásaival kapcsolatos kérdéseiket a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen jelezhetik a pedagógusok.
A 40-50 éves pedagógusok berzenkednek leginkább
A tapasztalatok szerint a fiatal pedagógusok számára nem okoz gondot a portfólió elkészítése, de az idősebb, 40-50 éves pedagógusok nem szívesen vágnak bele, sokan például megijednek a feltöltési felülettől. A nyugdíj előtt álló pedagógusoknak nem kötelező portfóliót készíteni, ők mentességet kaptak.
A portfólió elvileg arra jó, hogy bemutassa a pedagógus meglévő kompetenciáit, illetve hogy azok megfelelő szinten állnak-e. Ezek a kompetenciák a következők:
- szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás;
- pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók;
- a tanulás támogatása;
- a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése;
- a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés;
- pedagógiai értékelés;
- kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás;
- elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.
Sárközy Ágnes azt tanácsolja a pedagógusoknak, hogy tanulmányozzák a minősítési kézikönyvet, és kezdjék el elkészíteni a portfóliójukat, ehhez pontos útmutató is rendelkezésükre áll.
Alapvetően a portfólió hatféle dokumentumtípust kell, hogy tartalmazzon:
- Szakmai önéletrajz
- A nevelő-oktató munka alap- és szabadon választható dokumentumai
- A pedagógiai-szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása, dokumentumai
- Önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatása, dokumentumai
- A pedagógust foglalkoztató intézmény intézményi környezetének rövid bemutatása
- A szakmai életút értékelése
Azok a pedagógusok, akik bekerültek a minősítési tervbe, azoknak november 30-ig kell feltölteni az e-portfóliójukat a felületre.
Horváth Péter úgy véli, hogy a minősítési rendszerrel kapcsolatban az egyik legnagyobb aggály az, hogy amint bekerülnek a pedagógusok a szintekre, utána már nincs közöttük differenciálódás, azaz a munka minősége, vagy mennyisége alapján nincs mód a tanárok további elismerésére egy-egy szinten belül.
Forrás: gondola.hu