Mobil álláskeresésről és a HR szerepéről a változó világban Paládi-Kovács Gergellyel, a brit Vodafone HR program menedzserével beszélgettünk. A szakember részt vesz a Profession.hu idei konferenciáján, a HR határok nélkül, avagy a nagy coming back című rendezvényen.

Profession.hu: Miben látja a HR-es legfontosabb feladatát, mi jelent az Ön számára inspirációt?

Paládi-Kovács Gergely: A HR mindig az üzleti és szervezeti kihívásokat kell, hogy szolgálja. Számomra az a legizgalmasabb, hogy hogyan tudunk az emberekben rejlő és megkülönböztető jellegű hozzáadott értéket teremteni a vállalkozás előnyére. Gondolok itt például a hatékony kollektív együttműködést, a tudatos tanulás képességét és az innováció előmozdítását támogató szervezeti kultúrára.

Profession.hu: Meg tudná fogalmazni, mi a személyes küldetése?

Paládi-Kovács Gergely: Nagyon fontos számomra az egyének személyes fejlődésnek támogatása és a tehetséggondozás. Executive coach-ként az erősség alapú megközelítést követem. Hiszem, hogy az erősségeink sokkal meghatározóbbak, mint a gyengeségeink. Fejlődésünk sokkal hatékonyabb, ha az erősségeinkre építkezünk, és azokat használjuk ki maximálisan, mintha a kevésbé erős készségeink javítására összpontosítanánk.

Profession.hu: Melyek voltak a meghatározó sikerek, melyeket még ma is mérvadónak tart pályafutása során?

Paládi-Kovács Gergely: Hollandiában, egy profitábilis de hanyatló piacon, fenntartható növekedést irányoztunk elő, ami már közel 10 éve is nagyon ambiciózus üzleti tervnek számított. Ehhez elkészült az üzleti stratégia, rendelkezésre állt az új márka portfólió, az anyagi erőforrások és egy teljesen elkötelezett felsővezetés. HR igazgatóként az volt a feladatom, hogy olyan gyökeres kultúraváltást irányítsak, ami lehetővé teszi az üzleti terv sikeres megvalósítását. Egy megfásult és középszerűen hatékony szervezetet sikerült felrázni, megújítani és küzdőszellemmel feltüzelni.

Profession.hu: Hogyan látja a közösségi média szerepét a HR-ben?

Paládi-Kovács Gergely: A közösségi média jelentősen hat az életünk szinte minden területére, így a munkánkra és álláskeresésünkre is. Gyorsabban és szélesebb körben tudunk információt gyűjteni és megosztani. Ezzel a kihívással kell a HR-nek szembe néznie. A munkáltatói brandet erősen befolyásolja, hogy hol vagyunk jelen, ki és mit mond rólunk vállalaton kívül és belül, erre már weboldalak specializálódtak. Felgyorsult a toborzási és kiválasztási folyamat, bizonyos állásokat akár már egy vagy pár nap alatt be lehet tölteni. Tudatosan kell tervezni és irányítani egy szervezet közösségi média jelenlétét és gyakorlatát, amihez a legtöbb cég erre képzett szakembereket alkalmaz a HR-ben.

Profession.hu: A globalizációs folyamat, a nemzetközi mobilitás növekedése milyen hatással van a HR-re?

Paládi-Kovács Gergely: Ugyan a korábbi „expat" kategória már kihalóban van, a nemzetközi mobilitás továbbra is erősödik, elsősorban helyi szerződéssel történő áthelyezésekkel és nemzetközi munkába járással. Már a toborzási és kiválasztási folyamatnál is szinte eltűntek az országhatárok. A mobil munkahelyek előretörésével pedig bizonyos munkakörök szinte bárhonnan végezhetők, egy másik országban lévő irodából is. Egy idei felmérés szerint a nemzetközi mobilitás legnagyobb mértékben a tanácsadó és műszaki cégeknél nőtt. A HR-en belül a leggyorsabban fejlődő specializáció lett a nemzetközi mobilitás. Egyre több a házon belüli szakember, akik a költözéssel, munkajoggal, bérezéssel és adózási kérdésekkel foglalkoznak.

Profession.hu: A mobil álláskeresés előretörése mennyiben változtatja meg a recruitment startégiát?

Paládi-Kovács Gergely: Kutatók szerint 2016-ra a mobil készülékek száma meghaladja a Föld lakosságának számát. Azok a cégek akik nem igazítják stratégiájukat a mobil felhasználók igényeihez, le fognak maradni. Mobil álláskeresők a készülékükön keresztül kezdik feltérképezni a cégeket és a lehetőségeket. Ha pályázni szeretnének, ezt azonnal akarják megtenni, egy pár perces folyamatban és mielőbb várják a visszajelzést mailben vagy SMS-ben. Nincs mód hosszadalmas folyamatokra, körülményes önéletrajz mellékletekre vagy hosszas várakozásra. Meg kell értenünk a lehetséges álláskeresők igényeit, szükségünk lesz egy mobil karrier oldalra és mobil jelentkezési folyamatra. A kiválasztási szakemberek emellett ne feledkezzenek meg a folyamatban részvevő összes többi szereplő felkészítéséről sem.

Profession.hu: Merre tart a HR? A digitális kihívásokra hogyan reagálhatnak a cégek?

Paládi-Kovács Gergely: A digitális technológia gyökeres változásokat hozhat. A toborzás, kiválasztás és tehetség menedzsment kikerülhet a HR fennhatósága alól, hogy az üzleti működés mindennapos szerves részévé váljon. Változhat a HR mérete és jellege, kevesebb végrehajtóra lesz szükség és megnő az igény a tanácsadó szerepre. Az analitikus készségek felértékelődnek: a HR feladata hogy elemezze és értelmezze a sokrétű munkavállalói információt és megfelelő stratégiákat és programokat javasoljon. A HR-nek lépést kell tartania a cégen kívüli HR információforrásokkal, hogy megfelelő kapcsolatot építhessen köztük és a cég saját HR információs rendszerei között.

Profession.hu: Az Y-Z generáció munkaerő-piaci előretörésére hogyan készülhet fel a HR szakma? Milyen változásokat hozhat a toborzásban?

Paládi-Kovács Gergely: A Z generáció már mobil készülékekkel nő föl egy felgyorsult világban, és közel egyharmaduk a mobil készülékét kívánja álláskeresésre használni. Ez nyilván jelentősen befolyásolja a toborzási és kiválasztási stratégiákat. Ugyanakkor azt se feledjük el, hogy a nyugdíj korhatár emelkedésével mára már négy generáció aktív a munkaerőpiacon és lehetőség szerint mindegyik igényeire érdemes odafigyelnünk.

Forrás: Profession.hu