Közösen, egyszerre kérnek 15 százalékos béremelést, valamint 5 százalékos bérfelzárkóztatási keretet követelnek, s erről egyszerre küldött levélben is értesítették a munkáltatót, a tulajdonost és a Nemzetgazdasági Minisztériumot. A közlekedésiek munkáltatói szemléletváltást és az áldozatos munkát végzők megbecsülését is követelik – írja a Gépnarancs.

Ezúttal nem úszhatják meg az utolsó pillanatokban kicsikart pár százalékos béremeléssel a nagyvárosi közösségi közlekedést üzemeltető cégek és tulajdonosaik, a Budapesten, Debrecenben, Miskolcon Pécsen és Szegeden működő szakszervezetek ugyanis egységbe tömörülve követelnek 15 százalékos béremelést és 5 százalék bérfelzárkóztatási alapot – közölte a több szakszervezetet tömörítő Egységes Közlekedési Szakszervezet. A közös követelésre egyszerre, egy időben küldött levélben is felhívták a döntéshozók figyelmét.

Az EKSZ elnöke leszögezte, nem érheti őket az a vád, hogy későn szóltak, hiszen a cégek még csak most kezdik előkészíteni a jövő évi üzleti tervet, amelybe még be lehet építeni – és a szakszervezetek el is várják, hogy építsék be – a béremeléssel járó költséget. Nemes kijelentette, ezúttal nem hagyják magukat eltántorítani az országos mértéktől, amely hosszú évek után először méltányos és jó kiindulási alap lehet a bérszínvonal további, átlagos rendezésére. Ez a követelés minden nagyvárosi közösségi közlekedési dolgozóra vonatkozik – mondta Nemes hozzátéve: a szövetséges szakszervezetek elszántak, s idén nem fogják hagyni, hogy az utolsó pillanatokig halogatott néhány százalékos alamizsnával szúrják ki a közlekedésiek szemét. Az érdekvédők az 5 százalékos felzárkóztatási kerettől sem tekintenek el, mert az ágazatban messze leszakadt bérek is vannak, s ha ezeket nem emelik az átlaghoz, akkor tovább nő a már amúgy is nehezen kezelhető bérfeszültség és az elvándorlás a szakmából. Ez utóbbi egyes területeken már így is katasztrofális méreteket kezd ölteni, erre a szakszervezetek korábban is többször felhívták a figyelmet – emlékeztet az elnök.

Nemes azért is tartja indokoltnak, sőt sürgetőnek a megfelelő béremelést, a közösségi közlekedésben az elmúlt években csak a munkavállalókra pakolt terhek nőttek drasztikusan, a jövedelmek viszont nem, vagy éppen csak alig észrevehetően, holott ebben az ágazatban kellene a legjobban megbecsülni az utasok tömegeiért felelős, nehéz munkát végzőket. Nemes szerint a szolgáltatás színvonalának megtartását a jelenlegi bérek és az időnként vállalhatatlan munkakörülmények miatt, valamint a tulajdonosok és a munkáltatók szemlélete miatt nem lehet továbbra is garantálni. Az EKSZ ezért a megfelelő béremelés mellett szemléletváltást, az áldozatos munkát végzők erkölcsi megbecsülését is elvárja – szögezte le az elnök.

Forrás: gepnarancs.hu