Nagyot fordult néhány év alatt a világ: már a cégek harcolnak egymással a legtehetségesebb jelöltekért. A tehetséget pedig sokféleképpen lehet igazolni – írja a HVG.
A jelölt kézzel írt egy különleges motivációs levelet, borítékba tette, és személyesen hozta be a Vodefone-hoz, megerősítve az online jelentkezését. Ez idén, azaz 2016-ban történt, éppen ezért volt annyira szokatlan ebben a digitális világban, és így sikerrel hívta fel magára a figyelmet” – érzékeltette a kreativitás fontosságát a HVG-nek Kalocsa Adriána, a Vodafone szenior menedzsere. A meghirdetett állást végül nem ő nyerte el ugyan, hanem egy belsős kolléga, de a HR-es szakember közlése szerint bizton számíthat majd a cég jelentkezésére az egyébként szakmailag is megfelelőnek bizonyult jelölt, ha megürül egy neki való pozíció.
Ez amúgy cseppet sem lenne különleges alkalom, nagyot fordult ugyanis a világ az utóbbi 5–7 évben. Már nem is annyira a jelöltek keresik a jó állásokat, sokkal inkább a cégek harcolnak egymással a tehetséges jelöltekért. „Régen a beérkező önéletrajzokból válogattunk, most nekünk kell fellelnünk leendő munkatársainkat” – magyarázza Kalocsa Adriána, hozzátéve: a harc olyan kemény, hogy minden kreativitásukat be kell vetniük. Az álláshirdetések, valamint a börzék is sokat veszítettek jelentőségükből, most sokkal inkább a közösségi média és a munkavállalói ajánlások terepén folyik a jelöltvadászat. „Újabban kreatív kis képeket gyártunk, amelyek lefednek egy-egy pozíciót, és ezeket osztjuk meg” – mond példát a Vodafone gyakorlatára a menedzser.
A toborzás során kevés csupán magas fizetést ígérni, ez egy szinten túl már nem elég jó hívószó – magyarázza a szakember, hozzátéve, hogy a cégeket a vállalati kultúra különbözteti meg egymástól. Mint mondja: „Erős munkáltatatói márka nélkül nincs sikeres toborzás.” A Vodafone felelősségvállalási programja szerint például céljuk, hogy a legjobb embereket vonzzák a vállalathoz, folyamatosan képezzék őket, és megtartsák azáltal, hogy olyan befogadó és motiváló munkakörnyezetet alakítanak ki, ahol elismerik és fejlesztik a tehetségeket.
Sok múlik az önéletrajzokon is. „Ha az első oldal nem meggyőző, akkor nem valószínű, hogy továbblapoznak benne” – figyelmeztet Gedeon Valéria, a Ransdtad Hungary menedzsere. Ezért is kell minden releváns információnak az első oldalon szerepelnie, azaz mindannak, amiről szeretnénk, hogy a munkáltató értesüljön velünk kapcsolatban. A szakember a legfontosabb információkat keresi ugyanis az önéletrajzban, arra figyel, hogy az álláshirdetésben megnevezett elvárások teljesülnek-e a pályázó esetében: megfelelő-e a végzettsége, megvan-e az elvárt tapasztalata. A nyelvvizsga-bizonyítvány helyett a valódi aktív tudás szintjét érdemes feltüntetni.
„Egy elrontott önéletrajzot még ki lehet javítani, de egy interjún már nem lehet hibázni” – mondja Gedeon. Rendszerint telefonos előszűrés után lehet eljutni a személyes interjúig, ezért nem érdemes kapkodva, bevásárlás vagy játszóterezés közben válaszolni, ez ugyanis jelentősen leronthatja az esélyt a személyes interjúra. Ennél jobb megoldásnak gondolja a munkaerő-közvetítő cég szakértője új időpont kérését.
Elengedhetetlen jól ápoltan, rendesen felöltözve, időben, azaz legalább 10 perccel az interjú előtt megérkezni – hangsúlyozza a szakember, hozzátéve: nemcsak elkésni, túl korán érkezni is rossz üzenet. Meghatározó pillanatnak mondják a kézfogást is. „Egy »hideg hal« kézfogás után nehéz elhinni valakiről, hogy jó vezető lenne” – avat be a szempontok egyikébe Gedeon Valéria. Szakemberek szerint senkinek sem lenne szabad meglepődnie azon, hogy megkérdezik tőle, miért akar munkahelyet váltani.
A személyes állásinterjú egyik része a HR-es által vezetett, a munkakör betöltésével kapcsolatos alkalmasságot felmérő beszélgetés, amely például a jelentkező motivációjára, személyiségére, korábbi tapasztalataira, esetleg nyelvtudására vagy fizetési igényére fókuszál. Utóbbira igenis kell valamit mondani – állítják a szakemberek, akik testbeszédből is sok mindent kiolvasnak, ezért célszerű a rossz szokásokra figyelni. Nem tesz jó benyomást az sem, aki csak igennel vagy nemmel válaszol a neki feltett kérdésekre. Álláskeresőként a legcélravezetőbb hozzáállásnak mondják, ha a jelölt felkészül a kiválasztási szakember részéről várható, az interneten egyébként szép számban fellelhető jellegzetes kérdésekre. Hasznos minél több információt megtudni az adott vállalatról is, még a jelentkezés előtt.
Forrás: HVG