Gyakran éri inzultus a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) alkalmazottait, a durvább esetek miatt évente általában 15-20 feljelentést tesz a hatóság a rendőrségen – tudta meg a Magyar Idők.

– Több munkatársat is ért már agresszió azok közül, akik nap mint nap közvetlen kapcsolatba kerülnek az ügyfelekkel, az állampolgárokkal – mondta érdeklődésünkre a NAV sajtófőnöke. Suller Attila szerint az esetek többségében valamilyen vélt sérelem ad okot a szóbeli vagy tettleges támadásra, de vannak más, súlyosabb helyzetek is. A zöldhatáron járőröző pénzügyőrökre például fogtak már fegyvert a cigarettacsempészek, a nagy értékű illegális szállítmány megvédéséért olykor sok mindent megtesznek a bűnözők. Agresszív fellépéssel, különféle atrocitásokkal a tapasztalat szerint egyébként a határátkelőhelyeken dolgozó pénzügyőrök, a visszásságok felfedésében fontos szerepet játszó revizorok és adóvégrehajtók, valamint az ügyfélszolgálatok alkalmazottai szembesülnek a leggyakrabban.

Az adóhatóság dolgozóinak nagyjából a kétharmada találkozik rendszeresen az ügyfelekkel, a hivatali emberek naponta több tízezer adózóval is személyes kapcsolatba kerülhetnek. Az eddigi legsúlyosabb atrocitás tavaly történt Budapesten, amikor a NAV két végrehajtóját érte durva támadás, egyikük életét vesztette. – A tragikus eset miatt új biztonsági intézkedéseket vezetett be a hivatal vezetősége – jegyezte meg a sajtófőnök. Ezek nyomán technikai fejlesztéseket végeztek, de speciális felkészítéseket is meghirdettek a szervezet bizonyos, veszélyesebb feladatokat ellátó alkalmazottai számára. Suller Attilától megtudtuk: más változtatások mellett tavaly óta támadásjelzőket szereltek fel az ügyfélszolgálatokon, miközben újra felkészítették a biztonsági őröket a különféle támadások kivédésére.

A sajtófőnök megemlítette: nem csak az állomány tagjait képzik a NAV-nál, de azt is megvizsgálják, hogy az új jelentkezők alkalmasak-e a hatósági munka ellátására, az esetleges feszültséggel teli helyzetek kezelésére. – A felvételi eljárásban adott esetben pszichológiai vizsgálat is szerepel – mondta Suller Attila. Efféle felmérésre a pénzügyőri hivatásos állományba jelentkezőknél kivétel nélkül sor kerül, miként a hatóság közszolgálati tisztviselői esetében, bizonyos munkaköröknél úgyszintén elkerülhetetlen a pszichológiai felmérés.

Szükséges az adórendszer átalakítása

Idén már csaknem 440 ezer magánszemély bevallását készítette el a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), jövőre pedig már kérés nélkül, automatikusan tölti majd ki az űrlapokat a hatóság – mondta az MTI-nek Tállai András. A Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára szerint szükség van az adórendszer további átalakítására is, ennek érdekében a NAV konzultációt kezdeményezett. Az adóhatóság ügyfélszolgálatait 2016 első felében csaknem 1,6 millió ügyfél kereste fel személyesen, és mintegy 430 ezer esetben kaptak telefonon keresztül azonnali tájékoztatást az érdeklődők. Az adóhivatal honlapján szeptember 15-ig több mint 48 millió
megtekintést regisztráltak.

Forrás: Magyar Idők