Maga a Nemzeti Pedagógusi Kar elnöke sem értett egyet azzal, hogy minden állami iskolában dolgozó pedagógusnak kötelező volt belépnie a felülről létrehozott szervezetbe, de úgy véli, a megalakulás óta bizonyították, hogy nem a kormány szócsövei. Az etikai kódexet nem egyeztették az oktatási tárcával, az nem „korbácsként” fog működni, és még sokat változhat a mostani tervezethez képest. Lehet, hogy azt javasolják majd, ne kötelező, hanem csak ajánlott legyen a dokumentum. Interjú Horváth Péterrel, a Nemzeti Pedagógusi Kar elnökével a HVG-ben.

hvg.hu: Az éves beszámolójukban kiemelik, hogy csak akkor tud hatékonyan működni Nemzeti Pedagógus Kar (NPK), ha az oktatás minden szereplője részéről fennáll a bizalom a kar felé. Ön úgy látja, megvan ez a bizalom?

Horváth Péter: Én ezt eredetileg úgy értettem, hogy egyrészt az oktatási tárcának el kellene hinnie, ha mi valamit mondunk, azt nem kötekedés, hanem a jobbítás szándéka miatt tesszük. Másrészt a pedagógusoknak is bízniuk kellene abban, hogy a tárca az intézkedéseivel, jogszabályaival jó irányba szeretné elmozdítani az oktatást.

hvg.hu: Nem úgy tűnik, hogy ez a bizalom bármelyik oldalról megvolna. De mi a helyzet a karral? Mennyire bíznak meg benne a pedagógusok, hiszen kötelezően rájuk erőltették a tagságot?

H. P.: Az indulásunk valóban nem egy pozitív történet. A kötelezőséget nem szereti senki. Ráadásul a bevezetéséről szóló diskurzusban a szakszervezetek, az ellenzék adott egy olyan felütést, hogy ez egy semmirevaló szervezet. Vélelmezések indultak, hogy a kormány szócsöve leszünk, ami kizárólag bólogat majd a tárca tevékenységéhez, hogy a kormány csak azért hozta létre a szervezetet, mert egyeztetési kötelezettsége van, és így egy bábszervezettel ezt kipipálhatja. Ezekre, azt gondolom, az elmúlt 14 hónap alatt rácáfoltunk. Valódi, szakmai véleményeket adtunk a felmerülő kérdésekre. Hogy ettől erősödött-e a bizalom, vagy sem, ezt nem tudom megállapítani. A kar úgy működne jól, ha minél több pedagógus kifejtené a véleményét a készülő jogszabályokról és ezt eljuttatná nekünk. Azt ugyanis biztosan mondhatom, hogy az általunk közvetített véleményeket – legalábbis – meghallgatja a tárca.

hvg.hu: Ilyen kezdet után továbbra is kérdés a kar legitimitása, még a legjobb szándék mellett is.

H. P.: Már 2011-ben szerepelt a köznevelési törvényben az NPK felállítása. De nyilván, nem sok pedagógus olvasgat törvényeket, így meglepődtek, amikor az átsorolásukban szerepelt, hogy mostantól egy olyan szervezet tagjai lettek, amiről esetleg nem is hallottak. Volt, aki erre azt gondolta, hogy ez vállalhatatlan, biztos volt olyan is, aki azt mondta, hogy majd meglátjuk, mi lesz ebből, és volt, akik azt, hogy talán nem is olyan rossz, ha lesz egy szervezet, ami képviseli az összes pedagógust. Sokféle reakcióról hallani. Én akkoriban a kivárást választottam, kíváncsi voltam, mi lesz ebből. Akkor még eszembe nem jutott, hogy én ennek küldötte vagy elnöke leszek.

hvg.hu: Vannak felmérések, hogy mégis milyen arányban vannak az elutasítók és a támogatók?

H. P.: Nincs. De ha valaki azt nézi, mi az, amit elért eddig a kar, akkor úgy vélem, pozitív képe lesz rólunk. Minden egyes intézkedésről elmondtuk a véleményünket, a tervezett jogszabályokhoz javaslatokat tettünk. Állásfoglalást tettünk közzé például arról, hogy nem értünk egyet a pedagógusbérek és a minimálbér szétválasztásáról. Közleményben utasítottuk vissza azokat a sajtóban is többször elhangzó nyilatkozatokat, amelyek azt sugallták, hogy a pedagógusok munkaideje nem éri el a heti 40 órát.

hvg.hu: De nem sok sikert értek el ezekkel. Az eredeti törvény szerint a minimálbér alapján kellett számítani a pedagógusbért. Ezt szétválasztották, NPK állásfoglalása ide vagy oda. A pedagógusok 32 órás kötelező iskolában töltendő idejéről szóló jogszabály sem változott. Két nagyon fontos terület, amiben a kart éppúgy nem hallgatja meg a kormányzat, mint a szakszervezeteket.

H. P.: Ez így van. Megjegyzem, ez mindkettő klasszikus érdekvédelmi ügy, nem annyira a kar dolga ezek ellen fellépni.

hvg.hu: Van valamilyen kapcsolatuk a pedagógus-szakszervezetekkel?

H. P.: A PSZ soha nem keresett velünk kapcsolatot, a PDSZ elnökével többször beszéltem, de formális kapcsolatunk nincs.

hvg.hu: A PDSZ most épp aláírásgyűjtésbe kezdett, azt állítva, hogy a kar illegitim, és az etikai kódex elfogadhatatlan.

H. P.: Igen, hallottam róla, és sajnálom. De szívük joga. Visszatérve a sikertelen állásfoglalásunkra: a kar annyit tud tenni, hogy minden esetben elmondja a fenntartásait. A kormány dönt. Azt azért hozzátenném, hogy a szakszervezetek a hosszú évek munkájával sem értek el ezekben eredményeket. Nem tudom, hogy mi el tudunk-e érni, az én felelősségem az, hogy állandóan hangoztassam az érveinket. Ugyanakkor volt több sikeres fellépésünk is, például a tankönyvellátással kapcsolatban, a tanév rendjének ésszerűbb kijelölésében, a szakképzés átalakításának egyes részleteiben és más ügyekben - ezeket a honlapunkon el lehet olvasni.

hvg.hu: Abból, hogy a kormány törvényi erővel hozta létre a kart, nem következik, hogy ez egy kormánypárti szervezet?

H. P.: Én matematika-fizika tanár vagyok. Logikailag szerintem nem következik abból, hogy a kormány (bár én jobb szeretem azt mondani, az országgyűlés) hozta létre az NPK-t, hogy csak a tárca álláspontját támogatja a szervezet. Nem is ez történik. Átvitt értelemben persze értem, hogy a létrehozása körülményei miatt sokan ezt gondolják, de ha valaki objektíven megnézi az egyéves működésünket, akkor rájön, hogy ez nem így van.

hvg.hu: Legalábbis ezt kellene elhitetniük a pedagógusokkal. Ha alulról építkező, nem kötelező belépéssel járó szervezet lenne a kar, akkor nyilván könnyebb lenne.

H. P.: Kérdés, hogy alulról szerveződve létre tud-e jönni egy ilyen kar. Szerintem nem. Jövőre egyébként, ha úgy tetszik, alulról építkezve fog továbbfejlődni a szervezet, hiszen helyi választások lesznek, és a megyék fognak delegálni az országos testületbe tagokat. És itt a pedagógusok felelőssége: küldjenek olyanokat, akikbe megbíznak.

hvg.hu: Ez akkor egy nem demokratikusan indult szervezet utólagos demokratizálódása?

H. P.: Ilyen értelemben az összes szakmát kritizálhatjuk: van ügyvédi, orvosi vagy postáskamara, kötelező tagsággal. Nekünk most küzdenünk kell, hogy elhiggyék nekünk, valóban képviseljük a szakma érdekeit. Hangsúlyozom még egyszer: szerintem is taszító minden kötelező dolog, tehát a kar létrejöttekor a kötelező beléptetés sem volt szerencsés.

hvg.hu: És el tudják hitetni valamikor, hogy a kar a szakma és nem a tárca érdekeit képviseli?

H. P.: Ha nem bíznék benne, nem ülnék itt.

hvg.hu: Mostanában leginkább az Pedagógus Etikai Kódex borzolja a kedélyeket. Miért van szüksége egyáltalán ilyen – minden „állami tanárra" kiterjedő – etikai kódexre?

H. P.: Törvény írja elő, hogy a karnak ki kell dolgoznia egy ilyen dokumentumot. Eltelt már több mint egy év.

hvg.hu: Ez világos, de ez csak a – szerencsés vagy szerencsétlen – jogi oldal. Miért van szükség ön szerint erre?

H. P.: Ha felmerülne a kérdés, hogy mi viszi előre a pedagógusszakmát, én sem erre gondolnék először, de ha van egy ilyen kényszer, hogy meg kell alkotni, akkor valóban fel kell tenni a kérdést, hogy mi végre is kell ez? Szerintem nem baj, ha megpróbáljuk összefoglalni a szakma szokásait, az iskolai kapcsolatrendszerekben a helyes viselkedéseket. A szakmának adhat nagyobb presztízst, ha van egy ilyen dokumentuma.

hvg.hu: Egyeztettek az államtitkársággal a szöveg megalkotásáról?

H. P.: Nem. Tudom, hogy sokaknak hihetetlenül hangzik, de teljesen önálló munka. Gondoljunk bele: ki az, aki nagyobb hatással van a gyerekek személyiségének kialakulására, tudására, emberségére a szülők után, mint a pedagógus? Ilyen értelemben iszonyatosan nagy is felelőssége. Egy-egy mondatunktól tönkremehet tanítványunk, vagy akár elindulhat egy sikeres irányba. És igen – bár messze nem ez a legfontosabb, csak a sajtó ezt kapta fel – a megjelenésünk minden formájával nevelünk. Nem gondolnám, hogy nagyon rigorózus szabályok lennének a kódexben, de bizonyos ruhák nem valók az iskolába. Ha úgy öltözik egy tanár vagy tanárnő, amit félre lehet érteni, azt a diákok félre is fogják érteni.

hvg.hu: Egyetértünk, nem a ruházkodás a legfontosabb. Az egész etikai kódex értelemére vagyok kíváncsi. A pedagógus szakma egy értelmiségi hivatás, még a nem annyira elhivatott tanárok is egyetemet, főiskolát végeztek, tisztában vannak maguktól is, mi a helyes viselkedés, öltözködés. Nem kell nekik előírni mindezt. Kis túlzással olyan ez, mintha leírnák, hogy a tanár egyen késsel-villával. Nem a szakma lenézése egy ilyen kötelező normarendszer bevezetés?

H. P.: Biztos, hogy jó pár olyan dolog van benne, ami mindenki számára természetes. A Tízparancsolatban is benne van, hogy „Ne ölj!", pedig ez is természetes. Mégis leírták. A kódexszel kinyilvánítjuk, mindenki előtt világossá tesszük, hogy milyen sok mindenre kell figyelni egy tanárnak.

hvg.hu: Tehát akkor a közvéleménynek szól?

H. P.: A pedagógusoknak és a közvéleménynek is. Ha egy laikus elolvassa, látja, hogy nagyon pozitív dolgok vannak benne. Mindenki szeretné, hogy ilyen tanár tanítsa a gyerekét.

hvg.hu: Nem lenne egyszerűbb, ha az igazgatóra bíznánk a tanárok helyes viselkedésének megítélését? Ha valaki netán kurta szoknyában, vagy rövidnadrágban megy be tanítani, annak szólna, hogy ezt itt nem lehet.

H. P.: Nekem is szólnom kellett emiatt egyszer egy kollégámnak. Ő akár érvelhetett volna, hogy mi alapján mondom én ezt, nincs sehol leírva, hogy nem lehet így tanítani. Most legalább az igazgatónak lesz hivatkozási alapja.

hvg.hu: Az előbb beszéltünk arról, hogy a pedagógus állandóan, minden megjelenésével, tevékenységével neveli a gyerekeket, példát mutat nekik. A kódex tervezetében viszont van minden – feleljen meg a pedagógus a nemzetnek, a társadalomnak –, ám fájóan hiányzik, hogy feleljen meg a gyereknek, az ő érdekeiben végezze munkáját. Hol a gyerekek érdeke az etikai kódexből?

H. P.: A gyerekkel való kapcsolattartásról van szó a dokumentumban. De a feladatunkat e tekintetben a törvény amúgy is elég pontosan meghatározza. Az is elképzelhető, hogy lesznek olyan javaslatok, amik ilyen irányban bővítenék a kódexet. Ha a küldöttek ezt elfogadják, bekerülhet a végső változatba. Egyébként a nemzet érdekében, a társadalom iránt elkötelezetten, előítélet-mentesen, pártatlanul csak úgy lehet dolgozni, ha a ránk bízott gyerekeket a lehető legjobb tudásunk szerint neveljük. Ezek összefüggenek.

hvg.hu: A kódexszel kapcsolatos kritikák egy része arról szól, hogy tele van gumiszabállyal a dokumentum, amit nem lehet teljesíteni, nem lehet számon kérni. Igaz, mások a túlszabályozottságot róják fel. Mindenesetre nehéz lesz szankcionálni.

H. P.: Szerintem a guminak tűnő szabályok azt mutatják, hogy a józan észre kell hallgatni.

hvg.hu: Ez – jó esetben – eddig is működött.

H.P.: Jó esetben, igen.

hvg.hu: Az etikai kódex az állami iskolákban tanító pedagógusokra vonatkozik. Sem az egyházi iskolai, sem a magániskolai tanárokra nem. Nem egy szektorsemleges szabályrendszer. Ön ezt jónak tartja?

H. P.: Nincs rá hatásom, hogy ez így van. Így írja elő a törvény.

hvg.hu: Miért nem lehet, hogy az etikai kódex csak ajánlás legyen, amit minden tantestület elfogad, ha akar?

H. P.: Lehetséges, hogy jobb volna. De törvényt nem tudok változtatni.

hvg.hu: De felléphetne a kar azért, hogy változtassanak a jogszabályon: ne legyen kötelező az etikai kódex.

H. P.: Ha lesz ilyen jellegű javaslat, akkor azt fontolóra kell venni.

hvg.hu: Akkor nem jöttünk hiába…

H. P.: De továbbra is azt mondom, hogy ha valaki komolyan elolvassa a kódex tervezetét, láthatja, hogy nincs benne semmi extrém kívánalom, és félnie senkinek sem kell a dokumentumtól. Mi baja lehet valakinek ettől?

hvg.hu: Tényleg, mi baja lehet? Milyen szankciókat szabhatnak ki ez alapján a vétségekért?

H. P.: Az etikai bizottság eljárása során kaphat a vétséget elkövető figyelmeztetést (ez gyakorlatilag egy beszélgetést jelent), megfoszthatják a kar által biztosított kedvezményektől egy időre, vagy megfoszthatják a karban való tisztségétől (nem a pedagógus státuszától!). Ezek a „büntetések". Hol van itt a PDSZ-elnök által mondott „korbács"? A kódexben leírtak az elhivatott pedagógusok számára természetes normák.

hvg.hu: Épp a napokban mondta a Fazekas-gimnázium igazgatója, hogy kénytelenek pénzt szedni az iskolák – jogtalanul –, mert a Klik nem ad elég forrást. Ez esetben a diákok érdeke felülírja az etikai és jogi elveket, nem?

H. P.: Ez így van. Mivel a fenntartó valóban nem tud például a tanulmányi kirándulásokra pénzt adni, kénytelenek vagyunk mi is szedni. Ha jogtalan, ha nem. Ha van olyan diák, aki nem tud fizetni, akkor az alapítvány segíti ki. De nemcsak a kirándulásokról van szó, hanem a másolópapíroktól a versenyköltségekig sok mindenről.

hvg.hu: Tehát akkor szinte minden iskola, gyakorlatilag rendszerszinten jogszabályt, és etikai elveket sért. Igaz, a gyerekek érdekében.

H. P.: Tulajdonképpen igen, de csak a szülők beleegyezésével.

hvg.hu: Miért várja el az oktatásvezetés a pedagógusoktól, hogy etikusak legyenek, ha ő maga nem az? Máig tartozik a Klik juttatásokkal a tanároknak, nem fizetik a közműveket, ígéreteit nem tartja be…

H. P.: Én úgy tudom, már megérkeztek a pénzek, de valóban késtek De itt József Attilát idézném: „Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!/Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis." Bár kiterítésről azért még nincsen szó.

hvg.hu: Sok észrevétel jött a tervezethez?

H. P.: Nem, eddig nem, de még csak most vannak az évnyitó értekezletek. A pedagógusok beszélgetéseiben biztosan szóba kerül a kódex, és ha már beszélgetnek róla, jó esély van arra is, hogy megfontolt véleményeket alakítsanak ki. Ezért gondolom, hogy szeptemberben jóval nagyobb számban érkeznek a szakmai javaslatok. És ezek alapján biztos, hogy lesznek változások a mostani tervezetben.

hvg.hu: Sok olyan tervezetet láttunk már az oktatási átalakítások során, amihez bekérték a véleményeket, aztán minden maradt úgy, ahogy azt a központból elképzelték.

H. P.: Lehet, de azokat nem a Pedagógus Kar kérte be.

Forrás: HVG