A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint illegitim szervezet illegitim kiadványa a pedagóguskar által kidolgozott pedagógus etikai kódex.

 

    Mendrey László, a PDSZ elnöke szerdai tanévkezdő sajtótájékoztatóján azt mondta: a kódex tervezete idejétmúlt, ósdi felfogású elvárásokat fogalmaz meg, szolgalelkű pedagógusokat feltételezve.


    Szolgalelkű pedagógus pedig szolgalelkű diákokat fog nevelni - fogalmazott az érdekvédő, hozzátéve: alkotmányellenesnek tartja, hogy ő például mint a Klik alkalmazásában álló pedagógus nem bírálhatja majd a központ működését. Jelezte: online petíciót indítottak, az a cél, hogy a kódexet közösen utasítsák el a szakmai-pedagógus szervezetekkel.
    Ha mégis elfogadnák, egyetlen megoldást tart elfogadhatónak, ha nem lenne kötelező, hanem csupán ajánlás.


    Mendrey László kitért arra is, hogy bár a Klik éves költségvetése 500 milliárd forint, de már júliusra több mint 10 milliárdos hiányt halmozott fel. Támogatják Balog Zoltán emberi erőforrások minisztere ígéretét, miszerint szeptemberig megszüntetik a központ adósságát, de felmerül a kérdés, hogy miből, milyen költségvetési forrásból teremtik elő forrásokat az év hátralévő négy hónapjára, s hogyan akadályozzák meg, hogy a hiány újratermelődjön. Megoldási lehetőségként felvetette a Klik szerepének, feladatainak radikális csökkentését és az intézmények vegyes működtetését.


    A szakszervezeti vezető szerint a szakképzésről annyit tudnak, hogy megtörtént az intézmények átadása a nemzetgazdasági tárcának, létrejött 44 szakképzési centrum, és azt, hogy kik az igazgatók, igazgatóhelyettesek.


    Az viszont nem ismert, hogy milyen költségvetési forrásból működnek majd, vagy mi lesz a tanműhelyekkel, a tananyaggal.


    A kilenc évfolyamos iskoláról szóló tervekre úgy reagált: nem szabad elkapkodni, és csodaszerként sem szabad erre tekinteni, ez egy lehetőség.


    Ehhez szükség van a közoktatás teljes spektrumának az áttekintésére - beleértve a tanárképzést, tankönyvkiadást, nemzeti alaptantervet - és be kell vonni a teljes szakmai érdekeltségi kört, a szülőket, diákszervezeteket is. Szorgalmazta az oktatási kerekasztal összehívását, és hozzátette: a tananyag radikális csökkentését támogatják, a diákok eredményei ugyanis romlanak a különböző felmérések alapján, ahelyett, hogy javulnának.


    A tankönyvellátásról szólva rámutatott: az államnak az a dolga, hogy időre az iskolában legyenek a kiadványok. Arról nem szoktak sajtótájékoztatót tartani, hogy felkelt a Nap - mondta. Megjegyezte: felvetődik az is, hogy indokolt-e a teljes körű ingyenesség, például a nem rászorulók esetében is.