A Tanítanék Mozgalom legújabb levele szerint a csütörtökön kezdődő 2016/2017-es tanév a változásokról fog szólni – írja a HVG.
„Ki gondolta volna egy évvel ezelőtt, hogy az oktatás helyzete az egész magyar társadalomban közbeszéd témája lehet? Ki remélte, hogy több tízezer ember fog megmozdulni a következő generációkért, a XXI. századi Magyarországért? Ki sejtette, hogy a Tanítanék Mozgalom a 2016/17-es tanév megnyitójára ennek a sokaságnak a bátor kiállás és ellenállás üzenetét küldheti?” - így kezdődik az a tanév köszöntő levél, amelyet Facebook-oldalán tett közzé kedden a Tanítanék Mozgalom. Mint írják, a 2016 elején megvalósult „példátlan összefogás” megroppantotta az „összetákolt” oktatási rendszert, távozásra kényszerítette Czunyiné Bertalan Judit államtitkárt, és módosításokra bírta az oktatásirányítást.
„Ne legyenek azonban kételyeink, még nem győztünk! A változtatások ugyanis egyelőre az oktatási rendszer egészét, alapjait nem érintik” - figyelmeztetik a levél elején megszólított szülőket, tanárokat és diákokat.
Ezután a kormány kvótanépszavazásos plakátjait idéző fordulattal („Tudták?”) összegzik az oktatási rendszerben tapasztalt problémákat:
az átalakítások eredményeképpen továbbra sem állt helyre az intézményi autonómia
nincs tanszabadság, szabad tankönyvválasztás
semmibe veszik a nevelő-oktató munkát segítő dolgozók emberi méltóságát
nem csökkentek a tanulók és a pedagógusok terhei
a rengeteg fölösleges ismeret kényszerű átadása megakadályozza a kompetenciaalapú oktatást
az iskolák túlnyomó részében közel egy évtizede nem volt informatikai fejlesztés
az iskolák totális államosításával teljesen megszüntetik a helyi közösségek önrendelkezését
A levél szerint a Tanítanék célja, hogy mindenki számára érezhető változást érjenek el: szeptember elsején 750 ezer általános iskolás, 210 ezer gimnazista, 210 ezer szakgimnazista, 96 ezer szakiskolás diák és 150 ezer pedagógus számára kezdődik el a tanév.
A kormányt nem lehet szép szóval, tárgyalási szándékkal, javaslatokkal, követelésekkel az elhibázott oktatási rendszer valódi átalakítására szorítani. „Nincs érdemi kommunikáció, tartalmas szakértői munka, helyette a kormányzat folyamatosan mellébeszél vagy éppen hazudik az oktatási helyzetről” - olvasható a levélben.
A levél szerzői szerint bármennyire is rátelepedett a kormányzat az iskolákra, az oktatás lehet még korszerű és szabad: „győzzön a szakma, az emberség, a közösség ereje törje szilánkokra a múlt századot! Szóljon ez a tanév az empátiáról és a szolidaritásról is!” A végén azt írják, az „ősz folyamán a tereprendezési munkálatokkal kezdjük. Legyen ez a tanév a változásoké!”
Forrás: HVG