Napjaink munkaerőpiacán egyre meghatározóbb szerephez jutnak az Y-generáció képviselői. Az 1980 és 1996 között született korosztály azonban más módszereket követ, másképp kommunikál és sok mindent másként gondol a hivatástudatról, szakmáról, ami sokszor értetlenséget, konfliktusokat szül az olyan munkahelyeken, ahol náluk idősebb, tapasztaltabb kollégák is dolgoznak. A pályakezdők karrierépítésével foglalkozó Frissdiplomás ezért egy kutatást készített idén tavasszal közel 2800, ebbe a korosztályba tartozó fiatal bevonásával. Az országos, online felmérésben azt vizsgálták, hogy mi foglalkoztatja legjobban az Y-generáció tagjait a munkavállalás kapcsán, és milyen szempontokat mérlegelnek a jövőjükkel összefüggésben – írja a kreativ.hu.

A felmérés szerint az Y-generáció tagjait leginkább az foglalkoztatja a jövőjükkel kapcsolatban, hogy el fognak-e tudni helyezkedni, illetve képesek-e olyan munkát szerezni, amely lehetőséget ad nekik a szakmai fejlődésre, illetve a saját sikerek elérésére.

A 20–36 éves korosztályon belül leginkább azok félnek a munkanélküliségtől, akik a középiskoláikat a közelmúltban végezték el, és vidéken, elsősorban falun élnek. A náluk idősebb, több tapasztalattal rendelkezők körében már jelentősen kisebb azoknak az aránya, akik attól tartanak, hogy nem kapnak állást. Míg a friss diplomások 37 százaléka gondolja azt, hogy nem lesz munkája, addig például a 3-5 éves munkatapasztalatot szerzők közül már csupán 9 százalék ilyen borúlátó – derül ki a felmérésből, ami arra is felhívja a figyelmet, hogy az Y-generációnak korántsem csupán a munkahelyszerzés a legfőbb célja.

Inkább azt az állást preferálják, ahol folyamatosan képezhetik magukat és ezzel párhuzamosan az eredményeiket is elismerik. Eszerint az 1980 után születettek folyamatosan igénylik a visszacsatolást, a dicséretet az elvégzett feladat után. Ez hozzájárul náluk ahhoz, hogy motiváltak és elkötelezettek maradjanak. Ugyanakkor a szóbeli támogatás, a gyors előrelépési lehetőség biztosítása természetesen csak részben elégeti ki az elvárásaikat. A Y-generáció lojalitását a versenyképes jutatási csomag teszi teljessé. A válaszadók közel fele legalábbis ezt jelölte meg az egyik fő érvként az állás elfogadása, vagy elutasítása kapcsán. Konkrét összegekre nem tettek utalást a kutatóknak, de azt a megkérdezettek harmada fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a fix munkaidő egyenlő fix bér elvet kevésbé tartják vonzónak. Ez alapján egyértelműnek látszik, hogy a magas fizetéssel járó rugalmas beosztások sokkal kedveltebbek ebben a korosztályban.

A Frissdiplomás kutatásának érdekessége, hogy a válaszadók visszajelzései szerint a külföldi munkavégzés kisebb arányban hozza lázba a fiatalokat, mint azt a média által feldolgozott, a nagyarányú gazdasági kivándorolásról szóló hírek alapján gondolnánk. Csupán a megkérdezettek negyede mondta azt, hogy határon túli tapasztalatszerzés hosszabb, vagy rövidebb távon szerepel a terveik közt.

A kutatás egy másik megállapítása szerint az Y-generáció számára a karriertervek megvalósítása mellett az is legalább olyan fontos, hogy a munka ne menjen a magánéletük rovására. Ennek megfelelően a válaszadók jelentős része reális veszélyként említette meg azt, hogy felborulhat az egyensúly az életük két fő területe közt, és rendszeresen többet kell majd dolgozniuk annál, mint, amennyit optimálisnak tartanak.

Mindezek mellett a Frissdiplomás felmérése szerint a korosztályon belül jelentős nemi különbségek nem fedezhetőek fel a munkához kapcsolódó elvárások, elképzelések kapcsán. Annyi eltérés azért megragadható, hogy a megkérdezett Y-generációs nők (40 százalékuk) kicsivel jobban aggódnak azon, hogy nem fognak jól keresni, illetve megfelelő munkát találni maguknak, ugyanakkor a férfiakkal ellentétben attól meg kevésbé tartanak, hogy unalmas feladatokat kellene majd ellátniuk a leendő munkahelyükön.

A kutatás eredményei alapján az Y-generációs munkavállalókat olyan ajánlatokkal lehet leginkább a céghez csábítani, amelyek folyamatos fejlődési lehetőséget, rugalmas körülményeket és versenyképes juttatásokat biztosítanak a számukra. Cserébe lelkes, lendületes és tenni akaró munkatársai lesznek a cégnek.

A kutatásról egy infografika is készült:

Forrás: kreativ.hu