A kormány csütörtökön tovább egyeztetett a pedagógusok sztrájkbizottságával. Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke a Magyar Időknek elmondta, érdemi előrelépés nem történt, ám a szaktárca megküldi véleményezésre a köznevelési törvény módosításáról szóló javaslatot, amelyről a sztrájkbizottság kialakítja az álláspontját. Ezt követően folytatják az egyeztetést, várhatóan jövő csütörtökön.

A köznevelést érintő átalakításokkal összefüggésben Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki Kormányinfón kijelentette: nem kevesebb a cél, mint hogy a magyar iskolarendszer Európa egyik legjobb iskolarendszere legyen. Elmondta, a kormány várhatóan támogatni fogja a tankerületi központok létrehozására irányuló javaslatot.

Ennek lényege, hogy a minisztérium alá tartozik majd a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ mint középirányító szerv, ez alá pedig 57 tankerületi központ kerülhet, amelyek a fenntartó jogokat gyakorolják, az iskolákat működtetik és önállóan gazdálkodnak. – Az állam felelőssége, hogy a működtetés színvonalát jelentősen javítsa, ezzel pedig az oktatás minősége javuljon – hívta fel a figyelmet a miniszter.

Tájékoztatása szerint fontos szerephez jutnak az iskolaigazgatók, akik számos olyan jogkört kapnak, amely az oktatás hatékony megszervezésének feltétele. – A tervek alapján a tankerület vezetője csak felmentési és kinevezési kérdésekben lesz kompetens, a munkáltatói jogokat pedig az iskolaigazgató gyakorolja, akinek gazdálkodási jogköre is lesz bizonyos mértékben – mutatott rá Lázár János.

A szakképzés átalakítására – mint elmondta – a minőség javulása érdekében van szükség.

– A cél, hogy a szakgimnázium elvégzésével négy év alatt a diákok érettségit szerezzenek és megtanuljanak egy szakmát is – ismertette. Az átalakítást követően – amelyet hároméves munka előzött meg – a szakközépiskolákban tanul majd a gyerekek 20 százaléka, a szakgimnáziumokban 35-40 százalékuk, a gimnáziumokban pedig a 30-35 százalékuk.

Lapunk kérdésére Lázár János leszögezte: a szakmai kerettantervek esetében már közeli a megállapodás, és szerinte a szakközépiskolákban olyan pedagógusok tanítanak, akiknek az elkövetkező hónapok elegendőnek bizonyulnak ahhoz, hogy felkészüljenek a szeptemberi tanévkezdésre.

– Mivel természettudományos képzettségű pedagógusokból rendkívül kevés van az országban, kizárt, hogy elbocsátással kellene számolni a kerettanterv átalakítása miatt – szögezte le a miniszter.

Arra a kérdésre, hogy miként fogadták az önkormányzatok a fenntartás-működtetés állami kézbe vételét, Lázár közölte: a miniszterelnök arra kérte a belügyminisztert, hogy az önkormányzati szövetségekkel legyenek további egyeztetések. A kormány elszánt abban, hogy egységes fenntartói és működtetői rendszert hozzon létre.

Forrás: Magyar Idők

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ