Az ország teljes vasúti áruszállítása is leállhat a MÁV szakszervezetei által kilátásba helyezett országos sztrájk miatt – írja a Világgazdaság.

Akár az ország teljes vasúti áruszállítása is leállhat március első hetére a MÁV szakszervezetei által kilátásba helyezett országos sztrájk miatt. Az érdekképviseletek február 20-ig adtak időt az állami vasúttársaság vezetésének, hogy megállapodjon velük az idei béremelésekről. A hét vasúti szakszervezet 5 százalékos alanyi jogú emelést vár, a létszámhiányos munkakörökben pedig differenciáltan 2,7 százalékost. A MÁV vezetése múlt csütörtökön átlagosan 3 százalékos emelést kínált.

A kudarc esetén várható munkabeszüntetés kiterjed az összes vasúti tevékenységre. Az elégséges szolgáltásokat a sztrájk alatt is biztosítani kell, ez a személyszállításon belül az elővárosi és a távolsági közlekedésben 66 százalékot, az azon kívüli területeken 50 százalékot jelent.

Az áruszállításban viszont nincs kikötve semekkora elégséges szolgáltatás. Egy esetleges többnapos sztrájk nagy forgalmat terelne át a vasútról a kamionokra, és azt később sem lehetne könnyen visszaszerezni a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szerint, ami a MÁV-csoport sztrájkolni készülő vasutasainak munkahelyeit is veszélyezteti. Különösen súlyos lehet a helyzet a munkanélküliség által amúgy is sújtott Záhony térségében, ahol az Ukrajna felől érkező vasúti árut rakják át. „Ez a tevékenység a sztrájk miatt átterelődhet a szlovákiai átrakókra, ahonnan a munkát szinte lehetetlen lesz visszahódítani" – mutatott rá Kovács Imre , a piacvezető Rail Cargo Hungaria (RCH) elnök-vezérigazgatója. Pedig Záhonyban hosszú évek óta az idén januárban nőtt először jelentősen, 35 százalékkal a forgalom, és arra is remény nyílt, hogy a Dunaferr újra Záhonyon át hozzon be alapanyagot.
(Éppen múlt pénteken tárgyalt egy 30 tagú orosz vasúti áruszállító küldöttség a magyar–orosz vasúti együttműködés erősítéséről, különös tekintettel a záhonyi térségre.)

Tamás-Vadnai Éva, az MMV Magyar Magánvasút Zrt. vezérigazgatója attól tart, hogy az esetleges pályavasúti sztrájk a napi 10 millió forint fölötti költségen túl súlyos presztízsveszteséget is okozna cégének.

Forrás: Világgazdaság