A következő tanévtől már más szerkezetben, átalakított formában működhet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) - mondta Palkovics László oktatási államtitkár egy kedd esti háttérbeszélgetésen.

Az oktatási államtitkár úgy fogalmazott: a Klik működése a jelenlegi, centralizált formában nem igazán szerencsés, a 198 tankerület nem funkcionál jól. A tervezett decentralizáció lehetséges irányaként említette, hogy az ország térszerkezetéhez vagy a régiókhoz igazodnának, illetve elképzelhetőnek tartotta azt is, hogy az iskolák száma alapján központokat szervezzenek.

Palkovics László azt mondta, hogy Klik tavalyi hiányát konszolidálni kell, ennek összegét most mérik fel, és a jövőben annyi forrást kell majd biztosítani, hogy a hiány ne termelődhessen újra. Megjegyezte: lesznek személyi változások is az átalakítások nyomán.

Az államtitkár a keddi első köznevelési kerekasztalról elmondta: a szeptember 1-ig megoldandó feladatok között határozták meg a Klik működésének átalakítása és a fenntartás rendezése mellett a hatáskörök újraszabályozását is, azaz, hogy melyeket kell az iskolaigazgatóknak visszaadni. Szintén ide sorolták a foglalkoztatási kérdések rendezését.

Jelezte: a szükséges törvényi és rendeleti változtatásokról legkésőbb áprilisig dönteni kell.

Hozzátette: a második, 2017. január 1-től megoldandó feladatok között határozták meg az előmeneteli rendszer felülvizsgálatát, az adminisztráció csökkentését, az Oktatási Hivatal átalakítását, a nem oktatói dolgozók jövedelmi rendszerének áttekintését. Ebbe a csoportba került még a pedagógus képzés tartalmai fejlesztése, a továbbképzési rendszer átalakítása, a kerettanterv, a nemzeti alaptanterv kérdése, a diákok terhelésének csökkentése. Megjegyezte: utóbbit csak felmenő rendszerben lehet bevezetni.

A harmadik csoportba, a 2017-ben megoldandó feladatok közé sorolták a digitális kompetencia, a kilenc évfolyamos iskola kérdéseit, és a módszertani témákat. A kerekasztal február és márciusban kéthetente, azt követően júniusig havonta ülésezik majd. Júniusban zárják az első félévet és szeptembertől decemberig a tervek szerint ismét havonta lesznek ülések. Kitért arra is, hogy a kerekasztal meghívotti köre az óvodapedagógusokkal bővülhet a jövőben.

Megerősítette, hogy a kerekasztal ülései között munkacsoportok üléseznek, összesen hatot hoztak létre: a tartalomfejlesztési, a gyermek és tanulói életutak, a pedagógus szakmai stratégia, a pedagógus hivatás, a fenntartói, a köznevelés-irányítási csoportot.

Palkovics László emlékeztetett arra, hogy a kerekasztal előtt 198 tankerületből 4538 észrevétel, vélemény, kritika érkezett. A Klikkel összefüggésben a legnagyobb számban a struktúra, felépítés nem megfelelő voltára hívták fel a figyelmet, ezt követte a konzultáció hiánya, az adatszolgáltatási terhek majd a fenntartás és a működtetés különválása, és a külön oktatási tárca szükségessége.

Eseménynaptár

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ