Márciustól érdemjegyekkel értékelik a kompetenciamérés eredményeit, és ezek az osztályzatok a középiskolai felvételin is szerepet kapnak. A változás komoly vitákat váltott ki: a Pedagógusok Szakszervezete szerint a kompetenciamérés nem alkalmas osztályzásra, míg a Szülői Hang Közössége a diákok elleni „merényletként” értékeli az új rendszert.
A 2025/26-os tanévtől még összetettebbé válik a középiskolai felvételi rendszere, mivel a március 1-jén hatályba lépő rendeletmódosítás értelmében a kompetenciamérésen szerzett eredményeket érdemjegyként értékelik – számolt be róla az ATV. Ezek a jegyek nemcsak az év végi osztályzatokba számítanak bele, hanem a középiskolai felvételin elérhető pontszámokba is. A döntés célja a kompetenciamérés súlyának növelése, ám sokak szerint az intézkedés igazságtalan és újabb esélyegyenlőtlenségi problémákhoz vezethet.
A Szülői Hang Közössége szerint a hirtelen bevezetett változás nem hagy elegendő időt sem a diákoknak, sem a pedagógusoknak a felkészülésre. A Pedagógusok Szakszervezete pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy a kompetenciamérést eredetileg nem osztályzásra tervezték, így az új szabályozás szakmailag megalapozatlan.
A belügyminiszter, Pintér Sándor által jegyzett tervezet szerint a kompetenciamérés fontos visszajelzést nyújt a tanulók alapkészségeiről, valamint az iskolák és tanárok munkájáról. Az ellenzők viszont attól tartanak, hogy ha az eredmények beleszámítanak a felvételibe, az még jobban megnehezítheti a gimnáziumi bejutást, és növelheti a társadalmi egyenlőtlenségeket.
„Azt gondoljuk, hogy egy merénylet a gyerekek ellen”
– Miklós György szerint mérhetetlenül igazságtalan a módszer, mivel a kompetenciamérés tesztek nem illeszkednek szorosan a tananyaghoz.
„Ha erre elkezdenek készülni a családok, akár magántanárok igénybevételével, akkor ez újabb esélyegyenlőtlenségi probléma. Aki ezt megengedheti magának, az jobban fog teljesíteni, aki nem, az lemarad”
– tette hozzá.
Az általános iskolások kompetenciamérései idén március 24-én kezdődnek.
Forrás: Propeller