A BKV egyszerre 100 buszsofőrt is tudna alkalmazni. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint az egész országban kevés a buszsofőr. Emiatt pedig az alkalmazottak leterheltek.

Hrucsár János már több, mint 34 éve vezet, 750 ezer balesetmentes kilométer van mögötte. Azt mondja, szép szakma a vezetés, de egyre kevesebben választják ezt a pályát. Kicsit elidősödtünk, én még fiatalon kerültem ide, nagyon sok fiatal autóbuszvezetőnk volt abban az időben. Most már inkább 40 fölötti az átlagéletkor

– mondja János. Kevés a pályakezdő, és aki mégis buszsofőr lesz, gyorsan lemorzsolódik, vagy magasabb fizetésért külföldre megy. Ezt mondja az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, Naszályi Gábor:

Ez egy általános európai uniós probléma, de Magyarországon fokozottan igaz, hiszen az alacsonyan tartott magyarországi bérek igen nagy számú munkavállalót késztetnek arra, hogy menjenek külföldre. 

Akik mégis vállalják a munkát, leterheltek Naszályi Gábor szerint:

A menetrendeket úgy állítják össze, hogy egyre kevesebb idő jut arra, hogy egyáltalán kiszálljanak két menet között, hogy elvégezzék a dolgukat, bemenjenek például a hőségben tíz percre lehűlni.

Van, ahol akkora a hiány, hogy külföldről várnak sofőröket. Székesfehérvárra 100 embert toboroz egy Fülöp-szigeteki munkaerőközvetítő cég. Az álláshirdetéseket a Gulyáságyú Média szúrta ki. Tapasztalt munkavállalókat keresnek, akinek érettségijük van és magasabbak, mint 150 centiméter. 250 ezer forintos fizetést ajánlanak nekik.

A munkaerőhiányt a BKV-nál is érzik, a vállalat egyszeri 500 ezer forintot ad az új munkavállalóknak és az őket ajánló BKV-s dolgozóknak is. Sofőrjeik bruttó 730 ezer forintos átlagfizetést érhetnek el. De ez a bér függ attól is, milyen napszakban és mely napokon dolgoznak. Olyan jelentkezőket is várnak, akiknek egyelőre csak teherautóra vagy személyautóra van jogosítványuk.

Száz főt azonnal tudnánk többletként alkalmazni. Körülbelül kétezer fő az állandó autóbuszvezető létszámunk. Nem kritikus még a helyzet, el tudjuk látni a feladatunkat, de ahhoz, hogy a túlórák mértéke csökkenjen, hogy egy kicsit szabadabban tudjanak az emberek is tervezni az idejükkel, kellene még jópár kolléga a rendszerbe

– mondja Szedlmajer László, autóbusz- és trolibusz-üzemeltetési vezérigazgatóhelyettes.

A kormány egyszerűsítette a buszvezetői jogosítvány megszerzését, így akarja csökkenteni a munkaerőhiányt. A buszsofőri tanfolyamhoz nem lesz kötelező a teherautó-vezetői jogosítvány, elegendő lesz a B kategóriás is. Az első tanfolyamok várhatóan szeptemberben indulnak.

 Forrás: rtl.hu