2023. január 1-től módosult a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.). A változás számos fontos területet is érintett, ezek többségét az alábbiakban tekintjük át. A mostani módosítócsomag két EU-s irányelv (2019/1152 és 2019/1158) átvételére vezethető vissza.
1. Joggal való visszaélés
A 2019/1152 és a 2019/1158 irányelvekben foglalt egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség elveinek hatékony érvényesítése érdekében megfelelő bírósági védelmet kellett biztosítani a munkavállalók számára az irányelvekben előírt jogokhoz kapcsolódó panaszból vagy eljárásból eredő kedvezőtlen bánásmód, vagy hátrányos következmények ellen. Az irányelveknek való megfelelés érdekében került kiegészítésre az Mt. 7. §-a az igények érvényesítésének szabályaival.
A joggal való visszaélésnek minősül továbbra is, amely az mások jogos érdekeinek csorbítására, érdekérvényesítési lehetőségeinek korlátozására, zaklatására, véleménynyilvánításának elfojtására irányul vagy ehhez vezet, a szabályozás viszont kiegészült annak megsértése esetén a bizonyítási teher kiosztásával. Ennek értelmében az igény érvényesítője köteles bizonyítani a tilalom megsértésének alapjául szolgáló tényt, körülményt és a hátrányt, és a jog gyakorlója bizonyítja, hogy az igény érvényesítője által bizonyított tény, körülmény és a hátrány között okozati összefüggés nem áll fenn.
A kiegészítéssel világossá válik, hogy a joggal való visszaélés tilalmának megsértésére alapított munkajogi igény érvényesítése esetén, a munkaügyi perben kinek, mit kell bizonyítania és a perben résztvevők számára is egyértelmű keretet ad ahhoz, hogy a bizonyítási érdek mire irányulhat.
A munkaviszony jogellenes megszüntetése esetén akkor is kérhető a munkaviszony helyreállítása a bíróságtól, ha a munkaviszony megszüntetése a joggal való visszaélés tilalmába ütközött.
- Tájékoztatás
A 2019/1152 irányelvben foglaltak átültetését szolgálja a munkáltatói tájékoztatási kötelezettség-rendszerének átdolgozása. Számos kiegészítéssel bővült az eddigi felsorolás, elősegítve ezzel azt, hogy a munkavállalókat teljeskörűen, megfelelő időben tájékoztassák az alapvető munkafeltételekről, és ez a munkavállalók számára könnyen hozzáférhető, írott formában történjen.
A változás értelmében az eddigi 15 napos tájékoztatási határidő helyett ezentúl már az első munkanaptól számított 7. naptári napig kell átadni a tájékoztatást, és a jelenlegiek mellett a következő új elemeket is szerepeltetni kell benne: a munkahely, a munkaviszony kezdete és tartama, a munkaviszony megszüntetésével összefüggő szabályok, a munkaidő-beosztás lehetséges időszaka (a hét napjai, a napi munkaidő lehetséges kezdő és befejező időpontja), a munkáltató képzési politikája, a munkavállaló által igénybe vehető képzésre fordítható idő tartama, a hatóság, amely részére a munkáltató a munkaviszonnyal kapcsolatos közterhet megfizeti. Változás, hogy olyan munkafeltételről nem kell tájékoztatni a munkavállalót, amiről írásban megállapodtak.
Ha a munkaviszony hét napnál hamarabb szűnik meg, akkor a tájékoztatást az Mt. 80.§ (2) bekezdés szerinti időpontig kell teljesíteni. Ha napi fél órát nem haladja meg a munkavégzés időtartama, akkor csak a munkáltatói jogkör gyakorlójáról kell tájékoztatni a munkavállalót, kivéve a behívás alapján történő munkavégzés esetén.
Bővül a külföldön történő munkavégzés esetén irányadó tájékoztatási kötelezettség köre is. Kiegészült és hét napon belül írásban tájékoztatni kell a munkavégzés helyén irányadó díjazás, valamint az utazási, étkezési és lakhatási költségek megtérítésének szabályairól, feltételeiről; és a határon átnyúló szolgáltatásnyújtást végző munkáltató és az általa kiküldött munkavállaló jogaival és kötelezettségeivel összefüggő lényeges információt tartalmazó egységes nemzeti honlap elérhetőségéről. Újdonság, hogy a díjazásokkal, juttatásokkal kapcsolatos tájékoztatás munkaviszonyra vonatkozó szabály rendelkezésére történő hivatkozással is megadható.
- Utasítás megtagadása
Pontosításra kerültek az utasítás megtagadásának feltételei. A módosítás a munkáltatói utasítás teljesítésének megtagadására irányuló szabályokat egységesen, mind a munkavállalót, mind a harmadik személyt érintően kiterjeszti az életet, testi épséget közvetlenül és súlyosan veszélyeztető utasításokra.
A 2019/1152 irányelv átültetésével a munkavállalók lehetőséget kaptak arra, hogy megtagadják a rendelkezésre állást, amennyiben a munkáltató az írásbeli tájékoztatóban foglaltaktól eltérően osztja be a munkaidőt, vagy ha a munkaidő-beosztásról, illetve annak módosításáról a minimális előzetes értesítési időn kívül tájékoztatja a munkavállalót.
- Mentesülés a munkavégzési kötelezettség alól
Kiegészül a munkavállaló mentesülési okainak köre. A keresőképtelenség mellé a bírói jogalkalmazói gyakorlatra tekintettel bevezeti azt a körülményt is, amikor egyébként munkaköre ellátására egészségi okból való alkalmatlan. Az alkalmasság orvosi vizsgálata és véleményezése tekintetében a munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről szóló 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet szabályait kell figyelembe venni.
A másik, újonnan bekerülő mentesülési ok a 2019/1158 irányelv szerinti gondozói szabadságra vonatkozó szabályoknak való megfelelés, amikor is mentesül a munkavállaló a súlyos egészségi okból gondozásra szoruló hozzátartozója, vagy a munkavállalóval közös háztartásban élő személyt személyesen gondozza, és e célból évente legfeljebb öt munkanapra „gondozói szabadságra” jogosult. Ezt a jogosult kérésének megfelelő időpontban, legfeljebb két részletben kell biztosítani. A súlyos egészségi ok fennállásáról és a gondozás indokoltságáról a gondozásra szoruló személy kezelőorvosától kell igazolást szerezni.
- Munkaszerződés módosítása
Itt a 2019/1152 irányelvnek való megfelelés érdekében a biztonságosabb foglalkoztatási formákra való áttérés volt a cél. Amennyiben a munkáltatónál rendelkezésre áll, a munkavállaló jogosult másik, kiszámíthatóbb és biztonságosabb foglalkoztatási formát kérelmezni, feltéve, hogy a munkavállaló már túl van a munkaviszony első hat hónapján. Ezt követően kérheti a teljes munkaidős, vagy részmunkaidős foglalkoztatásra áttérést, távmunkavégzés keretében történő foglalkoztatást, vagy határozatlan idejű álláshelyre való áthelyezést, feltéve, hogy az a munkáltatónál elérhető. Ezzel a módosítással lehetővé válik, hogy például egy teljes munkaidőben több mint 6 hónapja foglalkoztatott számára, hogy ha megüresedik egy részmunkaidős álláshely kérelmezze munkaszerződése módosítását, illetve a meghirdetett pozícióban, részmunkaidőben való tovább-foglalkoztatását.
A munkavállalónak ezt írásban kell kérnie és indokolnia szükséges. Ezt a munkaadónak tizenöt napon belül kell megválaszolnia, szintén indoklással. Ha nem nyilatkozik a munkáltató, vagy jogellenes az indoklás, a bíróság pótolja a hozzájárulást. Fontos megjegyezni, hogy a kérelem elutasítása esetén a bírósági eljárásban csak az vizsgálható, hogy a munkáltató által közölt indokolás megfelel-e az valós, világos és okszerű indokolás követelményének, célszerűségi és méltányossági szempontok nem vehetőek figyelembe.
- Munkaviszony megszüntetése
A 2019/1158 irányelv szerint védelem biztosítandó az irányelvben foglalt apasági, szülői vagy gondozói szabadság igénylése vagy igénybevétele vagy a rugalmas munkafeltételek kérelmezésére vonatkozó jog gyakorlása miatt történő elbocsátás és a munkavállalók elbocsátására irányuló bármiféle előkészület esetére. Ennek megfelelően szabályozásra került, hogy ha a gondozási munkaidő-kedvezmény, apasági szabadság, szülői szabadság, a gyermek gondozása céljából fizetés nélküli szabadság vagy a munkavállaló munkaszerződés módosítás iránti kérelme miatt, indoklás nélkül szünteti meg a munkáltató a munkaviszonyt, akkor a munkavállaló írásban kérheti annak megindoklását. Erre 15 nap áll rendelkezésére, és a munkáltatónak is tizenöt napja van ezt kiadni. A kérelemre kiadott munkáltatói indokolásnak meg kell felelnie az indokolással szemben támasztott követelményeknek, vagyis a valós, világos és okszerű indokolás követelményének.
A munkáltató a továbbiakban apasági és szülői szabadság időtartama alatt sem szüntetheti meg a munkaviszonyt felmondással.
- Munkaidő-beosztási változások
A 2019/1152 irányelvből fakadó jogharmonizációs kötelezettség teljesítése miatt a munkaidőkeret esetén már nem csak a teljesítésének kezdő és befejező időpontját kell meghatározni írásban és közzétenni, hanem a teljesítendő munkaidő tartamát is.
A munkaidő-beosztás szabályait (munkarend) továbbra is a munkáltató állapítja meg, de a továbbiakban arról tájékoztatni kell a munkavállalókat.
Napi munkaidő esetén nem kell napi pihenőidőt beosztani, ha a munkáltató a munka befejezését közvetlenül követő napra munkaidőt nem oszt be, vagy rendkívüli munkaidőt nem rendel el.
Heti pihenőidő esetén az egyenlőtlen-munkaidőre vonatkozó szabályok csak a megszakítás nélküli, a több műszakos és az idényjellegű tevékenység esetén állnak fenn.
- Szabadság
Újdonság, hogy növekszik az apa részére biztosított pótszabadság mértéke az eddigi öt munkanapról tíz munkanapra. Az apasági szabadság a szülői felügyelettel rendelkező apai jogállású, vagy az örökbefogadó férfinak jár. Az apasági szabadságot a gyermeke születését követő két hónapos időszakban kell kiadni. Az apasági szabadságra jutó díjazás differenciált, ugyanis a munkavállaló az apasági szabadság öt munkanapjára távolléti díjra, a hatodik munkanapjától viszont csak a távolléti díj negyven százalékára jogosult.
Szintén új szabály, hogy a munkavállalót gyermeke hároméves koráig negyvennégy munkanap szülői szabadság illeti meg, ha legalább egy éve fennáll a munkaviszonya. Ez a munkavállaló kérésnek megfelelően adható ki azzal, hogy a munkavállaló köteles erre vonatkozó igényét legalább tizenöt nappal a szabadság kezdete előtt bejelenti.
Az apasági szabadság nem halasztható el, a szülő szabadság esetében a munkáltató kivételesen fontos gazdasági érdek vagy a működését közvetlenül és súlyosan érintő ok esetén a szülői szabadság kiadását – legfeljebb hatvan nappal – elhalaszthatja, ennek indokát és a kiadás általa javasolt időpontját a munkavállalóval írásban közli.
Az apasági és szülői szabadság nem szakítható meg, továbbá a megszakítást / elhalasztást a munkáltató köteles indokolni.
Az apasági és szülői szabadságot nem kell az esedékesség évében kiadni. A munkaviszony megszűnésekor az arányos szabadságot továbbra is meg kell váltani, ez a kötelezettség viszont nem vonatkozik az apasági és szülői szabadságra.
Kibővült a munkáltató rendelkezési jogköre az éves rendes szabadság felhasználási körében, ugyanis a munkáltató kivételesen fontos gazdasági érdek vagy a működését közvetlenül és súlyosan érintő ok esetén a szabadság munkavállaló által kért időpontnak megfelelő kiadását megtagadhatja, annak időpontját módosíthatja, a megkezdett szabadságot – az apasági szabadságot és a szülői szabadságot kivéve – megszakíthatja, valamint kollektív szerződés rendelkezése esetén a szabadság egynegyedét legkésőbb az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.
- Díjazás munkavégzés hiányában
Alapvetően nem módosulnak a szabályok, csak az egyes rendelkezések jogszabályon belüli sorrendje változott meg a távolléti díj kapcsán. Kiegészültek számításának módjai, az apasági szabadság esetén az első 5 munkanapban a teljes távolléti díj jár, a hatodiktól a negyven százaléka. Szülői szabadság esetén a távolléti díj tíz százalékára jogosult, amit az egyes gyermekgondozási társadalombiztosítási ellátások összegével csökkenteni kell.
- Munkabér fizetése
Fontos újdonság, hogy elsődleges az átutalással történő munkabér fizetés, és csak külön írásbeli megállapodás esetén lehet készpénzben fizetni. A módosítás célja a korszerű, készpénzkímélő fizetési eszközök használatának ösztönzése, másrészről ez a megoldás a munkáltatók szempontjából egységes, egyszerűbb, könnyebben nyomon követhető és költséghatékonyabb megoldást biztosít. A felek megállapodása alapján ugyanakkor továbbra is lehetőség van a munkabér készpénzben történő kifizetésére.
- Egyéb
A korábbi visszaélésszerű munkáltatói gyakorlatok kizárását hivatott megszüntetni az a fontos módosítás a határozott idejű munkavégzés kapcsán, hogy amikor azt meghosszabbítják, vagy a megszűnést követő hat hónapon belül újra létesítik, akkor az eddigi feltételek mellett további előírás, hogy próbaidő nem köthető ki. További korlátozás, hogy a legfeljebb tizenkét hónapos munkaviszony esetén a próbaidő tartalmát arányosan kell megállapítani, a próbaidő általános szabályai figyelme vétele mellett.
Bizonyos esetekben (a munkaszerződés módosításra irányuló munkavállalói ajánlatra való nyilatkozat elutasító tartalma/elmaradása, valamint akkor, ha azért szűnik meg a munkaviszony, mert az átvevő nem Mt. hatálya alá tartozik) a közléstől vagy a megtételre rendelkezésre álló határidő lejáratától számított harminc nap.
Változnak egyes fogalmak is. Gyermeknek minősül mostantól a különélő szülők közös felügyelet mellett felváltva nevelt gyermek is. A fogyatékos gyermek külön fogalomként került be. Munkavállalói képviselő lesz a munkavédelmi képviselő. Kikerül a szülő fogalma. Bekerül még az apa fogalma (apai jogállás vagy örökbefogadó) és a gondozást végző munkavállaló (itt az igazolás mellett az kell, hogy súlyos egészségi ok legyen és jelentős gondozásra/támogatásra szoruljon).
Külföldi munkáltató szabályain apróbb változtatásokra került sor. Az áru első összeszerelését vagy beszerelését végző, a szolgáltató által kiküldött munkavállaló szabályait nem kell alkalmazni a továbbiakban az épületek építése, javítása esetén.
Forrás: ado.hu