A BKV menedzsmentje nemhogy nem áll ellen, de előzékenyen asszisztál a cég buszágazatának leépítésében – állítja Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. A BKV nem tagadja, hogy megrendeléseinek harmadát veszítette el eddig a 2012-ben indított új buszüzemeltetési modellnek köszönhetően, de a teljes körű bevezetés esetén kétharmadra emelkedhet az arány – írja a Népszabadság.

Az érdek-képviseleti vezető szerint az új járművek lízingelése jobb megoldás lehetne a buszbérlésnél, hiszen akkor hasonló kiadás mellett a járművek végül a cég tulajdonába kerülnének. Nemes azt is sérelmezi, hogy a buszok karbantartásához a helyet és időnként az alkatrészt is a BKV biztosítja, de a munkát a külsős cég emberei végzik el, miközben a saját karbantartókat szélnek eresztik.
 
  Félelmeit a cég menedzsmentjével folytatott – időnként meglehetősen paprikás hangulatú levélváltás – is igazolta. Bolla Tibor vezérigazgatónak írt levelében Nemes felvetette, hogy az Inter-Tan-Ker megjelenése (ettől a cégtől bérelt tavaly 15, az idén további 75 buszt a BKV) fővárosi terjeszkedése feszültséget gerjeszt a munkavállalók körében. A szakszervezet a kiszervezett járatok mellett a bérelt járművek költséghatékonysági mutatóit is szeretné megismerni. Erről azonban semmiféle adatot nem kaptak.
 
  A létszám-leépítési tervekről Szedlmajer László vezérigazgató-helyettes július 23-án kelt levelében azt írta: „nem tudjuk teljes biztonsággal kijelenteni, hogy nem válik szükségessé egy esetleges, a megváltozott üzemeltetési körülményekhez igazodó létszám-racionalizálás". A cég idei üzleti tervében egyértelműbben fogalmaztak: a karbantartói létszám a telephely-hasznosítás hatására 23 fővel, a 75 bérelt autóbusz üzembeállítása miatt 23 fővel, a tervezett 10 százalékos teljesítménycsökkentés nyomán 94 fővel csökken.
 
  Bár a közlekedésszervező cég rendre alultervezi a rendelést. Tavaly például 800 millió forintos többletkiadása keletkezett a BKV-nak abból, hogy a BKK menet közben módosította a buszpótlás mennyiségét. A járművezetőket és a kiszolgáló személyzetet ezért jelentős túlórára kellett berendelni. Könnyen előfordulhat, hogy a most elbocsátott, tapasztalt karbantartókra később – a vártnál nagyobb rendelés esetén – nagy szükség lenne.
 
  Az idei évben előre tudhatóan többletfeladatként jelennek meg a villamos- és trolibuszjármű-beszerzési projekthez, valamint a 3-as metróvonal üzembiztonságának fenntartásához kapcsolódó tevékenységek. Bár a 3-as vonal járműveinek felújításához kapcsolódóan a BKV sem most, sem később nem számol buszos pótlással. Egyszerre ugyanis legfeljebb 5 kocsit vennének ki a forgalomból.
 
  A buszos járműpark üzemben tartása jelentős kihívás. A buszok 65 százaléka túlfuttatott, selejtérett. A járműpark átlagos életkora 19 év, darabonként egymillió feletti futott kilométerrel, 700 közülük kritikus műszaki állapotú. A BKV 2013-ban szívesen pályázott volna az MFB 18 milliárdos jármű-megújítási keretére, de a városvezetés leállította, mivel ez növelte volna az adósságot. Tavaly év elején lízingeltek volna, de ehhez sem járultak hozzá. Júniusban 150 busz tartós bérletére kértek engedélyt, és a közgyűlés áldását is adta 75 darab busz bérlésére.
 
  A BKK szerint a tartós bérlet kockázatmentes, mivel csak a futott kilométerek után fizetnek, ami elszámolható költség, ráadásul a járművek karbantartása sem a fővárosi cégeket terheli. A fölös létszám leépítésével pedig bérmegtakarítást érhetnek el. Nemes szerint ez csak toldozgatás. A BKV-nak továbbra sincs semmiféle koncepciója a megmaradásra.

Forrás: Népszabadság