Hihetetlenül komplex problémákkal szembesül az autóipar a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint. Gablini Gábor úgy látja, javulás helyett egyre több a probléma, ez pedig Európában és Magyarországon is ideiglenes gyárleállításokat eredményezhet. Az elmúlt 25-30 évben ilyen nem volt, a rendeléstől számítva akár 8-16 hónapot is várni kell egy autó beérkezésére.
Nemcsak globális chiphiány, hanem egyéb alapanyag-problémák is vannak az autóiparban – mondta a Trend FM-nek Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. A rádió azután kérdezte a szakembert, hogy hétfőn egyetlen gyártósor kivételével leálltak a Skoda üzemei.
Gablini szerint a nagy autógyártó konszerneknek most arról kell dönteniük, hogy a meglévő alapanyagkészleteket hova, hogyan osszák el.
Ha minden terméket el akarnának látni, akkor minden egyes termék esetében gyártási problémájuk lenne, mondta a szakember, hozzátéve, hogy ez a lehető legnehezebb helyzetet eredményezné, ezért koncentrálják a megoldást.
A piaci kereslet bár nagy például a Skodánál is, de még mindig kisebb veszteség éri az anyagyárat, azaz a Volkswagen-csoportot, hogy ha a Skodánál vagy a Seatnál bizonyos üzemeket lezárnak, mert amit ott nem használnak fel, azt a többi helyen tudják egy folyamatos üzemhez felhasználni
– magyarázta Gablini Gábor.
A beszélgetésből kiderül, a jelenlegi problémának része az is, hogy a pandémia miatti lezárások alatt voltak „ügyesebbek”, akik előre le mertek és tudtak kötni nagyobb készleteket a különféle alapanyagokból, így most nem mindenkinek jut belőlük. A szakember a Trend FM-nek azt mondta: a chipek mellett az acél és a műanyag beszerzése is gondot jelent. De a szállítási kapacitások hiánya, illetve a logisztika drágulása is nehezíti az autógyártók helyzetét.
Gablini információi szerint a hazai üzemekkel rendelkező autógyártók közül az Audit és Suzukit még nem érte el a probléma, de a beszállítói lánc vállalkozásainál – a termelési volumen csökkenése miatt – országszerte kialakulóban vannak nehéz helyzetek. A Mercedes nyáron jelentett be többhetes üzemszünetet.
A szakember úgy véli, 2022 elején kezdhet javulni a helyzet, de ez csak 2022 végén, 2023 elején lesz majd érezhető.
Forrás: 24.hu
Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!