A koronavírus-járvány új helyzetet teremtett a vállalatok számára azzal, hogy a munkatársak otthoni munkavégzésre kényszerültek. A távolság, a személyes kontaktus hiánya, korlátozottsága ráirányította a figyelmet a bizalom kérdésére, amely békeidőben sem lényegtelen, de válság idején – fogalmazzunk úgy: extrém körülmények között – még jobban kidomborodik a jelentősége. Hogyan lehet válsághelyzetben megőrizni a bizalom szintjét a vállalat vezetői és beosztottjai között annak érdekében, hogy a cég versenyképessége ne romoljon, jövőálló maradjon?
Bizalom a szervezetben
A Deloitte munkatársai által jegyzett egyik tanulmányban a következő megállapítás olvasható: „Azok a szervezetek, amelyeknél magas szintű a bizalom, jobban ellenállnak a válságoknak. A bizalom erőteljesebb gazdasági növekedéssel, fokozottabb innovációval, nagyobb stabilitással és jobb egészségügyi eredményekkel kapcsolódik össze”. Mi magunk is így gondoljuk ezt, ezért is véljük úgy, hogy a szervezeteknek minden körülmények között küzdeniük kell a bizalom erodálódása ellen. A szervezeti bizalomnak több dimenziója, iránya van. Egyrészt fentről lefelé: a felsővezetők bíznak a középvezetőikben, és középvezetőikkel együtt bíznak a beosztott munkatársakban. Mindenki hiszi, hogy az alatta lévők vallják a cég által követett értékrendet, követik a menedzsment által kidolgozott stratégiát, s a vállalattal kötött megállapodásukkal összhangban végzik a munkájukat.