Nem kevesebb házi feladatot, több szabadidőt, hanem a pedagógusbérek emelését, oktatásügyi minisztériumot és több iskolapszichológust akar az ADOM Diákmozgalom. A diákok aláírást gyűjtenek, hogy a döntéshozókhoz is eljussanak javaslataik. A Hetek cikke az atv.hu oldalán.
Az Alternatív Diákközpontú Oktatásért Mozgalom (ADOM Diákmozgalom) elődjét, a Független Diákparlamentet 2014-ben alapították, és azóta időről időre oktatással kapcsolatos észrevételeket fogalmaz meg, melyek közül több megvalósult. Saját sikerüknek tekintik a kronológiát tartalmazó történelematlasz érettségin való használatának engedélyezését, az első sikeres nyelvvizsga árának állami visszatérítését, és az egyetemi felvételihez kötelező nyelvvizsga feltételének 2019-es elhalasztását is. Szerveztek már diáktüntetéseket, diákfórumokat országszerte, és az online oktatás alatt országos szintű felmérés keretében vizsgálták a távoktatás megítélését.
A Diákmozgalom az ország több városában jelen van, tagjai olyan diákok, akik változást szeretnének elérni az oktatási rendszerben. Ezek a diákok álltak most elő egy 12 pontból álló oktatásireform-javaslattal.
A 12 pont azokra a kérdésekre ad választ, melyet a diákok most a legnagyobb problémának látnak a közoktatásban. Kérdésünkre, hogy mi alapján választották ki épp ezt a 12 pontot, miért ezeket a kérdéseket érzik legégetőbbnek, a Diákmozgalom kommunikációs alelnöke, Fehér Alexandra elmondta, hogy szervezetük elődje, a Független Diákparlament öt évig működött parlamentáris formában. Ez azt jelentette, hogy évente két nagyszabású ülést tartottak a nagyjából 100 választott diákképviselővel.
Ezek alatt az ülések alatt felmerült sok téma, és a mostani 12 pontból is több fellelhető az akkori szakmai dokumentumok között is, amelyek – mivel nem lettek megvalósítva – még mindig aktuálisak. „Emellett az utóbbi hónapokban több nagyvárosba is elutaztunk, hogy kikérjük a helyiek véleményét. Voltunk Szegeden, Debrecenben, Győrben és Budapesten is több helyszínen. Arra kértük az utca embereit, hogy mondják el, ők hogyan tennék jobbá az oktatást” – fogalmazott Alexandra. Elmondta, hogy a pedagógusbérek növelése sokak számára az elsődleges probléma volt. Hozzátette, hogy ezek a pontok törvénymódosítással vagy kisebb forrásátcsoportosítással könnyen megvalósíthatók lennének akár egy négyéves parlamenti ciklus alatt.
Mit kérnek tehát az ADOM Diákmozgalom tagjai? A pedagógusbérek növelését, szabad tankönyvválasztást, oktatásügyi minisztériumot, hatékony diákképviseletet, minőségi pedagógusképzést és iskolai autonómiát. Emellett szeretnék, ha növekedne az iskolapszichológusok száma, ha visszaállna a 18 éves korig tartó tankötelezettség a közoktatásban.
A modern oktatás és a nyelvoktatás fejlesztése is szerepel a programpontok közt. Schermann Fruzsina, a diákmozgalom szóvivője az ATV Egyenes Beszéd műsorában elmondta, hogy a szülői igazolások számának emelése (legalább évi tíz alkalomra a jelenlegi 3 alkalom sztenderdről) és a 9 órai iskolakezdés kérdése a két legvitatottabb követelésük. Fehér Alexandra kommunikációs alelnök pedig arról tájékoztatott, hogy a pontokat fontossági sorrendben tették közzé, tehát a legégetőbb kérdésnek a pedagógusok béremelését tekintik, ezt követi a szabad tankönyvválasztás és az önálló, felelős oktatási minisztérium létrehozása.
A pedagógusok bérének emelése, amit legfontosabb kérésüknek tartanak, azért szükséges, mert a fizetésük jelenleg nem tükrözi eléggé a munkájuk fontosságát. „Az alacsony bér alacsony megbecsültséget is jelent, így ez a szakma kevésbé vonzó a fiatalok számára, emiatt a pedagógustársadalom elöregedett és több ezer pedagógus hiányzik a rendszerből” – írják. A hazai pedagógushiány pedig évek óta a közéleti viták részét képezi. Tavaly, a tanév kezdete előtt két héttel összesen 1167 tanárt kerestek az iskolák. A diákok javaslata szerint a mindenkori minimálbérhez kellene kötni a pedagógusok fizetését, így annak reálértéke nem csökkenne az inflációval.
![]()
Az ADOM Diákmozgalom tagjai az iskolapszichológusok munkáját is fontosnak tartják. Mivel jelenleg csak 500 fő feletti létszámú intézményeknek kötelező teljes állásban iskolapszichológust alkalmazni, azt szeretnék, ha több iskolapszichológus lenne a rendszerben, akiknek megfelelő képesítéssel kellene rendelkezniük és a fizetésüket is növelnék. Jelenleg ugyanis nem feltetlenül kell pszichológusi végzettség az iskolapszichológusi állás betöltéséhez, a fizetésük pedig 150 000 forint alatt kezdődik.
A diákok szerint a pszichológusok szerepvállalását növelni kellene, hiszen az iskolás évek alatt számos esetben lehet szüksége a diákoknak és a pedagógusoknak is szakember támogatására a mentális jóllét érdekében.
A 9 órai iskolakezdés hazánktól, ahol a nulladik óra már 7:15-kor elkezdődhet, meglehetősen idegen, ám kutatások sora bizonyítja, hogy jótékony hatásai vannak.
Éppen ezért egyre elterjedtebb világszerte a 8:30-as, illetve 9 órás kezdés az iskolákban. Ennek a hasznát számos nemzetközi tanulmány is alátámasztja, melyek olyan szempontból veszik szemügyre a később kezdődő tanítási idő hatásait, mint a diákok teljesítőképessége és eredményei. Az olyan országok, mint például Finnország, ahol jellemzően 9 és 9:45 között kezdik az első órát, egyértelműen jobban szerepelnek a kutatásokban. Az ADOM szerint a középiskolások, gimnazisták számára felesleges a 8 órai kezdés (hiszen tipikusan szülői segítség nélkül, egyedül is el tudnak menni iskolába). „Tudományosan bizonyított, hogy a későbbi kezdéssel fokozható a diákok koncentrációja, aktivitása. Ebben az életkorban az alvás jellemzően későbbi órákra tolódik, ez az intézkedés pedig a diákok bioritmusát követve az elhízás és a depresszió kockázatát is csökkentené” – fogalmaznak.
A teljes cikk a Hetek aktuális számában olvasható.
Forrás: atv.hu
Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!








