Eltérő módon készültek az iskolák a szerdai kompetenciamérésre, amelynek matematikai feladatsora nem okozott meglepetést – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Balga Attila pedagógus, akivel a feladatok nehézségéről és a távoktatás hatásairól is beszélgettek.

– Hasonló nehézségű volt a matematikai feladatsor, mint a korábbi években, nem tartalmazott újszerű dolgokat – mondta lapunknak Balga Attila, a Nemzeti Pedagógus Kar matematika tagozatának vezetője. Az idei országos kompetenciamérést szerdán tartották. A mérés a hatodik, a nyolcadik és a tizedik évfolyamos tanulók szövegértési képességét és matematikai eszköztudását vizsgálta. A matematikai feladatok nehézségéről, a mérés által vizsgált készségekről és a távolléti oktatás hatásáról beszélgettünk a budapesti Eötvös József Gimnáziumban tanító Balga Attilával.

– A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy elitgimnáziumban a tanulóknak nem okoznak gondot a mérés feladatai, viszont a meghatározott időt ők is teljesen kihasználják. Egy átlagos általános iskolában, ahol a diákok különböző képességűek, sokszor a legjobbak sem jutnak el a feladatsor végére – mondta el lapunknak a pedagógus, hozzátéve, a kistérségek iskoláiban – ahol a tanulók többsége hátrányos helyzetű – tanító tanárok beszámolói szerint a diákoknak nem ment könnyen a feladatok megoldása.

Az intézmények eltérő módon készülnek a kompetenciamérésre: egy elitgimnáziumban a diákok „menetből”, különösebb felkészülés nélkül teljesítik a mérést, viszont egy gyengébb iskolában előfordul, hogy a jobb tanulókat előzetesen felkészítik a mérésre

– számolt be a tapasztalatairól Balga Attila.

– A kompetenciamérés feladatai leginkább a gyerekek függvényszerű gondolkodását, az elemző, értelmező olvasást és az ítéletalkotási készségeket vizsgálják. A feladatok egy részében táblázatokkal, grafikonokkal kell dolgozniuk a tanulóknak, és szükség van a logikai gondolkodásra, illetve a számolási képességekre is – ismertette a feladatsor által mért kompetenciákat a pedagógus.

Kiderül a távoktatás hatása

Az idei mérés eredményei a digitális munkarend hatékonyságára is választ fognak adni. Balga Attila szerint, ha egy intézmény idei eredménye nem tér el jelentősen a korábbiaktól, akkor ott a tanárok a távolléti oktatást maximális hatékonysággal teljesítették.

– Véleményem szerint azokat a kompetenciákat, amelyeket a mérés számonkér, igazán a jelenléti oktatásban lehet fejleszteni. Ezért várom azt, hogy a majdani eredmények azt támasztják alá, hogy a digitális munkarendben kevésbé fejlődtek ezek a kompetenciák

– mondta el a pedagógus.

Hozzátette, tapasztalata szerint a mostani tanév távolléti oktatása hatékonyabb volt 2020 tavaszához képest, hiszen ezúttal a tanároknak már volt felkészülési lehetőségük a digitális oktatásra.

 

Forrás: Magyar Nemzet

 

Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!