A lemaradások miatt sokkal rugalmasabb tantervre lenne szükség jövőre a közoktatásban – véli a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke. Totyik Tamás szerint nem valószínű, hogy minden iskolában jutna plusz forrás a felzárkóztatásra. A szakszervezet szerint az iskolapszichológusok számát is növelni kellene, mert egyre több mentális problémákkal küzdő gyermekkel találkoznak a pedagógusok. A hang.hu cikke.

 Már most lépéseket kellene tennie a közoktatásnak annak érdekében, hogy a diákok pótolni tudják az otthoni oktatásban szerzett lemaradást

– hívta fel a figyelmet Totyik Tamás.

A felsős és a középiskolás diákok nagyjából két hete tértek vissza a tantermi oktatáshoz, ami számos intézményben azzal járt, hogy a pedagógusok a számonkéréseket kezdték el először pótolni, nagyon sok elmaradt dolgozatot irattak, ami Totyik Tamás szerint nem feltétlenül szerencsés megoldás. A következő időszakban szerinte elsősorban a “károkat” kellene felmérnie a peagógusoknak, hogy pontosabb elképzelésük legyen arról, miben maradtak le a tanulók.

A helyi tanterveket a jövő tanévre fel kellene függeszteni, és az erőforrásokat arra kellene koncentrálni, hogy  pótolják ezeket hiányosságokat. Fontos lenne, hogy a pedagógusok szabadon tudjanak átcsoportosítani az idei lemaradásból a jövő évre. Ne kelljen attól rettegnie egy pedagógusnak, hogy egy intézményi ellenőrzésen számonkérik, hogy miért csak 12 órában foglalkozik az egyenletekkel, amikor erre húsz óra van megadva – magyarázta a Magyar Hangnak a szakszervezeti vezető, aki egyébként matematika szakos tanár.

Tavaly a kormány a hátrányos helyzetű intézményekben biztosított plusz anyagi forrásokat délutáni felzárkóztató foglalkozásokra, azonban szerinte nem biztos, hogy minden intézmény tud majd erre forrást biztosítani, különösen úgy, hogy a 2022-es költségvetés parlament előtt lévő javaslata a korábbinál kevesebb forrást szán a közoktatásra.

A sokkal rugalmasabb tantervi szabályozásra pedig mindenképpen szükség lenne szerinte. A kormányzat azzal érvelt, hogy a tavalyi érettségi eredményeken nem látszik komolyabb visszaesés, de Totyik Tamás azt is hangsúlyozta, hogy érettségire idén is a  jobb szociális és anyagi hátterű gyerekek mentek, ezért a most is zajló szakmunkásvizsgák eredményét szintén érdemes lesz figyelembe venni, ha a lemaradás mértékére szeretnénk következtetni.

Az alelnök szerint a jelenlegi oktatásirányítás a központosításra épít, és fél attól, hogy nagyobb mozgásteret adjon a pedagógusoknak, de a  kompetenciamérések eredményei rá fogják kényszeríteni a kormányzatot, hogy  rugalmasabbá tegye a tantervet a lemaradások pótlásához. Totyik Tamás biztos abban, hogy a kompetenciamérések eredményén látható lesz a visszalépés, amelyet a gyakorlatban egyébként már most is tapasztalnak a pedagógusok.

Azt is hozzáfűzte: még mindig nagyon kevés az iskolapszichológus, miközben tapasztalataik szerint a pedagógusok egyre több mentális problémákkal küszködő gyermekkel találkoznak. Előfordul, hogy közvetlenül a járvánnyal összefüggésben éri trauma a gyerekeket, de az is, hogy az otthoni oktatás miatt az interneten töltöttek a kelleténél több időt, emiatt esetleg függővé váltak vagy cyber-bullying áldozatai lettek, vagyis a digitális térben érte őket bántalmazás. A szakszervezeti vezető szerint ezt a területet is fel kellene mérni, hogy a közoktatásban kezelni tudják a problémákat.

Forrás: hang.hu

 

Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!