Szakszervezeti források szerint belső egyeztetések zajlanak az országos lefedettségű állami buszos cég üdülőinek jövőjéről. Az ingatlanok kihasználtsága elenyésző, az állapotuk zömében leromlott, ezért az esetleges értékesítésüket a dolgozói érdekképviseleti oldal többsége is támogatja – írja a Világgazdaság.

Tájékoztatjuk, hogy a társaság üdülőivel kapcsolatban a Volánbusz Zrt. semmilyen döntést nem hozott

– így reagált a Világgazdaságnak a vállalat kommunikációs igazgatósága arra a megkeresésre, amelyben lapunk a cég üdülőportfóliójának sorsáról érdeklődött. A Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének Szövetsége (KDSZSZ) tette közzé korábban a közösségi médiában, hogy a Volánbusz egyeztetéseket kezdett a Központi Üzemi Tanáccsal (KÜT) – mint együttdöntési jogosultsággal rendelkező fórummal – az üdülők eladásáról. A szakszervezet azt állította, hogy

a munkáltatói szándék szerint 28 üdülőt értékesítenének, a kezdeményezést pedig a KÜT kétharmada támogatja. Mindezt a Volánbusz nem erősítette meg, bár nem is cáfolta.

A szakszervezetek túlnyomó többségének egyetértése mindenesetre nem meglepő, információink szerint ugyanis néhány kivételtől eltekintve a szóban forgó ingatlanok vagy lepusztult állapotban vannak, vagy eleve csak alacsony színvonalú szolgáltatásra alkalmasak, ami meg is látszik a kihasználtságukon. „Köztük van olyan, ahol csak telepített lakókocsik állnak, vagy faházak közös fürdővel, de akad olyan is, amely egy üres telek.

Éves szinten a teljes portfólió foglaltsága a 10 százalékot sem éri el, azok a Volán-üdülők, amelyek megfelelő körülmények között tudnak vendégeket fogadni, mindössze 15–25 százalék közötti kihasználtsággal működnek.

Ez azt jelenti, hogy a nyárit leszámítva a tavaszi, őszi, téli szezonban gyakorlatilag üresen állnak. A dolgozók nem veszítenek semmit, ha valóban túladnak az üdülőkön, a lényeg, hogy az ebből származó bevételt majd úgy lehessen visszaforgatni, hogy annak előnyeit ők is érzékeljék. Ennek érdekében dolgozunk a konszenzusos megoldáson” – számolt be egy érdekképviseleti forrásunk. Ez jelentheti például a telephelyeken az öltözők, a vizesblokkok és a sofőrpihenők felújítását.

Ha megszületik a hivatalos döntés, az üdülőportfólió csomagban való eladását lesz nehezebb nyélbe ütni, éppen a meglehetősen szélsőséges értékeket képviselő ingatlanok miatt. A vonzó elemeket egyesével könnyebb lehet értékesíteni. Ezek közé sorolják a dubicsányi Vay-kastélyt is, igaz, az is százmilliós fejlesztésre szorul, és a létesítmény honlapjának tanúsága szerint 2018-tól szünetelteti a tevékenységét. A Volánbusz üdülőegyüttese a 2019. októberi integrációval jött létre, amikor a hat regionális közlekedési központ beolvadt a szervezetbe. Ezzel egy csaknem 19 ezer dolgozót alkalmazó cég alakult meg, amely a munkavállaló számát tekintve Magyarország harmadik legnagyobb állami társasága. A fúziótól eredményesebb, hatékonyabb működést vár a kormány, ennek pedig része lehet a több mint kéttucatnyi üdülő sorsának rendezése.

A KDSZSZ által nyilvánosságra hozott dokumentumban az szerepel, hogy a Volánbusz nem rendelkezik olyan forrásokkal, amelyek lehetővé tennék a munkavállalók széles köre által igénybe vehető, színvonalas vállalati üdültetés megteremtését. A fenntartási költségektől való mentesülés végett ezért a piaci lehetőségek függvényében túladna az ingatlanokon.

 

Forrás: Világgazdaság

 

Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!