Több tízezer diákra vár közlekedési alapvizsga jövő héttől - a teszt a 4-5. évfolyamon "elvárt", a 6-7. évfolyamon ajánlott lesz. Akik nem tudják legalább 80 százalékosra kitölteni a többek között az alapvető közlekedési szabályokra és elvekre, a különböző táblák jelentésére fókuszáló tesztet, azok a tavaszi szünet után újra próbálkozhatnak – írja az eduline.hu.

Igaz vagy hamis a következő állítás? A terepszínű ruházat segít abban, hogy jól látható légy.  Este biciklivel szeretnél átmenni az egyik osztálytársadhoz. Mit célszerű felvenned, és mivel kell feltétlenül felszerelni a bringádat?

Ilyen és ezekhez hasonló kérdéseket válaszolhatnak meg azok, akik kitöltik az általános iskolások közlekedési alapvizsgájának gyakorlófeladatait. A próbateszt bárki számára elérhető, tíz kérdésre kell helyesen válaszolni, és maximum 14 pontot lehet szerezni.

Múlt héten lényegében a semmiből robbant be a márciusban kezdődő alapvizsgák híre a köztudatba egy MTI-közleményen keresztül, amelyett az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosi iroda jegyez. Ebből csupán az derül ki, hogy az előző két tanévhez hasonlóan idén is megkapták a negyedikes általános iskolások a Közlekedő kisokos című munkafüzetet, az eKréta rendszerben pedig már elérhetőek a 4-7. évfolyamosoknak szóló gyakorló kérdések. Azt is hozzátették, hogy ezek segítik a felkészülést a jövő évi közlekedési alapvizsgára.

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos év elején azt nyilatkozta: civil szervezetekkel összefogva három évvel ezelőtt készítették el a Közlekedő kisokos munkafüzetet, és úgy tervezték, hogy a 4-6. osztályos tanulók idén tesznek alapvizsgát, azonban a járvány közbeszólt. "Így a Klebelsberg Központtal és az eKréta honlap szerkesztőivel abban egyeztünk meg, hogy ebben a tanévben kísérleti jelleggel mindenképpen megszervezzük azt március elején” - tette hozzá.

A diákok a közlekedési tesztnek egyébként március 1-12. között hetente egyszer futhatnak neki. Azok, akik legalább 80 százalékos eredményt produkálnak, névre szóló tanúsítványt kapnak. Ha valakinek nem sikerül teljesíteni a vizsgát március elején, akkor a tavaszi szünet után, április 19-30. között újra próbálkozhat. Az ismertető szerint a kérdések célja, hogy felmérjék, mennyire ismerik a diákok a gyalogos és kerékpáros közlekedés szabályait. Az alapvető közlekedési szabályokról, a tábla- és jelismeretről, a tudatos közlekedés alapelveiről szólnak a kérdések, amelyekhez javítókulcs is van. A helyes megoldásokat felsoroló dokumentum szerint 171 kérdést gyűjtöttek össze.

A tájékoztatást nem vitték túlzásba

A múlt héten bejelentett alapvizsga nem szerepel a tanév rendjéről szóló Emmi-rendeletben - pedig abban az összes felmérés időpontját meg lehet nézni, így az országos kompetenciamérését, a célnyelvi mérését és a diákok edzettségét tesztelő mérését is. A tavaszi témahetek listája sem bővült, továbbra is a pénzügyi-vállalkozói, a digitális és a fenntarthatósági témahetet sorolja fel a rendelet.

Talán ezért fogalmaztak úgy a múlt heti közleményben, hogy a vizsga a 4-5. évfolyamon elvárt, a 6-7. évfolyamon pedig ajánlott lesz. Azonban az, aki ennél kicsit többet szeretne megtudni a több tízezer diákot érintő tesztről, nem jut messzire. Az Oktatási Hivatal oldalán nincs ehhez kapcsolódó anyag, a múlt heti közleményt leszámítva pedig csak a fent említett, év eleji cikk olvasható.

Kérdés például, milyen órán és hogyan oldják majd meg az iskolák a tesztkitöltést. A visszajelzések alapján a tanárok sem kaptak sokkal több tájékoztatást - úgy tudni, tavaly is volt egy hasonló próbálkozás, azonban a technikai hibák mellett a járványhelyzet miatt elrendelt digitális oktatási rend is közbeszólt, így alig volt olyan diák, aki eljutott a végeredményig.

Megkérdeztük az Emberi Erőforrások Minisztériumát és az Oktatási Hivatalt, mikor tájékoztatták az iskolákat és a tanárokat a közlekedési alapvizsga részleteiről, de azt is meg szerettük volna tudni, hogyan lehet egy olyan vizsga elvárás, amely nem is szerepel a tanév rendjében. Az Oktatási Hivatal azt közölte, hogy nem illetékesek a kérdésben, a minisztérium pedig azt írta:

A Nemzeti Alaptanterv a közlekedési ismereteket is rögzíti, mint az iskolában tanítandó tartalmat, ugyanakkor nincs olyan jogszabály, ami kötelezővé tenné a tanulók számára egy úgynevezett közlekedési alapvizsga letételét.

Vagyis az "elvárt" vizsga nem kötelező. A minisztérium arra nem válaszolt, hogyan és mikor tájékoztatták az iskolákat az idei alapvizsgáról.

Mikor tanulnak KRESZ-t az általános iskolások?

Megnéztük, hogy az érintett évfolyamok mikor találkoznak a KRESZ-szabályokkal tanórákon. A 2012-es alaptanterv szerinti kerettantervekben alsóban először technika és életvitel órán kerülhet elő a közlekedés témaköre: hat órában érintik a gyalogos közlekedés alapvető tudnivalóit, a cél, hogy a diákok megismerjék a veszélyhelyzetek és a balesetek megelőzését segítő szabályokat. Környezetismeret órán is előkerül a közlekedés, a helyismeret és a tájékozódás - itt azonban nem feltétlenül a gyakorlati alkalmazás, inkább az elmélet van a középpontban.

Az 1., 5. és 9. évfolyamon felmenő rendszerben a 2020/2021-es tanévtől már az új alaptanterv alapján, új tankönyvekből tanulnak a diákok, ám a közlekedés témakörét továbbra is az első és második osztályos technikaórákon oktatják. Ugyanúgy, mint a régi kerettantervben, 6 órát kell a tanároknak a közlekedési szabályokra, valós közlekedési helyzetek, gyalogosokra vonatkozó közlekedési jelzések és táblák megismertetésére fordítaniuk.

Később, a harmadik és negyedik évfolyamon környezetismeret órán az Életközösségek lakóhelyünk környezetében elnevezésű témakörben kerül elő újra a közlekedés. A kerettanterv alapján az erre javasolt időkeret 20 óra - ez idő alatt kell a diákoknak beszélniük (rengeteg egyéb téma mellett) a tömegközlekedésről vagy a gyalogos/kerékpáros közlekedés előnyeiről.

 

Forrás: eduline.hu

 

Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!