Tavalyhoz képest több lett a betöltetlen pedagógus-álláshely a tankerületi központok által fenntartott, vagyis állami iskolákban – derült ki a Magyar Hang közérdekűadat-igényléséből. Nagyjából egy évvel ezelőtt, 2018. október közepén a Népszava nyújtott be közérdekűadat-igénylést a témában, akkor összesen 1286,85 betöltetlen pedagógus-álláshelyről számoltak be a tankerületi központok. A 2019. november végi állapot szerint 1552,44 üres álláshelyről jelentettek. (Hatvan tankerület közül kettőtől nem érkezett meg a válasz, a szám tehát ennél valamivel magasabb lehet.)

A hiányzó iskolapszichológusok száma is nőtt a tavaly őszihez képest, az adatigénylésre válaszoló tankerületekben összesen 86,4 iskolapszichológus-státusz volt betöltetlen november végén, tavaly országosan 72.
Országosan több az üresen maradt gyógypedagógus-álláshely is, 421,5-ről 523-ra nőtt.

Azt, hogy mi okozza a növekedést, a számokból nehéz megmondani, mert attól is függhet, mennyi az üres álláshely, mennyire leterheltek adott tankerületben a pedagógusok. Becslésünk szerint az adatok – ha csak az aktív pedagógusok számához viszonyítjuk őket – 1,5–2 százalékos hiányt jeleznek; ez megfelel a Klebelsberg Központ korábbi tájékoztatásának.

 A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, Szűcs Tamás viszont azt mondja:

a betöltetlen állások száma valójában nem elégséges mérőszáma a tanárhiánynak, mert nem mutatja meg azokat az üres álláshelyeket, amelyeket nem egy új kollégával, hanem a többi tanár többletmunkájával töltöttek be.

A pedagógusok munkaterhelése az új köznevelési törvény életbe lépése óta heti 22–26 tanórás tartományban mozoghat, és tankerületenként változó lehet a terhelés. Az tehát, hogy mit jelent egy tankerület esetében az üres álláshelyek száma, attól függ, hogy mennyit tanítanak az ott dolgozó pedagógusok.

– Tudunk olyan tankerületről, ahol – a tankerületi központ érdekérvényesítő erejének köszönhetően – sikerül heti 22 óra körül tartani a letanított órákat. Ezt – az egyébként az érvényben lévő jogszabályoknak megfelelő – számot csak úgy lehet elérni, hogy több pedagógust alkalmaznak státusban, mint ott, ahol 25–26 órát tartanak a kollégák ugyanannyi fizetésért. Egy ilyen tankerületben nyilván több a betöltetlen állás, mint az olyanokban, ahol a hiányzó pedagógusok munkáját „szétterítik” a többi tanár között, így ők többet tanítanak 22 óránál, a tanárhiány pedig nem jelenik meg a statisztikákban”

– magyarázza Szűcs.

A szakszervezet szerint átlagosnak a 24,5 tanórás terhelést lehet tekinteni, de vannak tankerületek, ahol a 26 órás keret kihasználása az általános. Szűcs Tamás mindennapi gyakorlatnak tartja, hogy a megüresedett állást eleve meg sem hirdetik, hanem a meglévő állomány között osztják szét a feladatokat. – Ha minden körülményt beszámítunk, akkor tíz tanár munkáját körülbelül heten végzik el a hétköznapokban – tájékoztat a szakszervezeti vezető.

Forrás: Magyar Hang

 

Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ