Tovább csökkent a dolgozói elkötelezettség Magyarországon, miközben a Legjobb Munkahelyek egyre jobban kiemelkednek az átlagból – derül ki a Kincentric Legjobb Munkahelyek Program felmérésének adataiból. A kutatás rávilágít, hogy az erős munkavállalói elkötelezettséghez három dolog elengedhetetlen: a szervezeti agilitás, a tehetségfókuszú gondolkodás és az elkötelező vezetők – írja a Piac és Profit.

 Globális viszonylatban növekszik, Európában 60 százalékon stagnál, míg itthon továbbra sincs megállás:

a dolgozói elkötelezettség már 4 éve folyamatosan csökken.

Idén újabb 1 százalékponttal alacsonyabb, mint tavaly (2019-ben 60%). Mindeközben a magyarországi Legjobb Munkahelyek elkötelezettsége tovább nő, az elmúlt évhez képest 8 százalékpontot emelkedett, így náluk már átlagosan 82 százalékos az elkötelezettség. Egyre nagyobb a szakadék az átlag és a legjobbak között – ez derült ki a Kincentric Legjobb Munkahelyek Programjában megkérdezett 20 000 munkavállaló válaszaiból.

A Legjobb Munkahelyeken a munkavállalók 46 százaléka erősen elkötelezett, míg az átlagos cégek esetében ez a kollégák kevesebb, mint negyedére igaz.

Az erősen elkötelezettek sokkal többet hajlandók tenni a vállalatért, mint a csak mérsékelten elkötelezett kollégáik. Az ’egy hajóban evezünk’ analógiát használva az erősen elkötelezettek azok, akik teljes erőbedobással és lelkesedéssel dolgoznak a cég érdekében: rájuk lehet leginkább számítani az üzleti eredmények szempontjából, hiszen nagyobb erővel és jó irányba húzzák a hajót, vagyis a céget. A Legjobb Munkahelyek húzóereje az erősen elkötelezettek nagy arányát jelenti a szervezetben, – és náluk szinte minden felsővezetőről elmondható az erős elköteleződés.

„A munkavállalói élmény fejlesztése az egyik kulcsa az elkötelezett munkavállalói bázisnak, éppen ezért érdemes stratégiai szinten megközelíteni azt a kérdést, hogy hogyan érzik magukat a kollégák a munkavállalói életciklus különböző állomásain. Felméréseink igazolják, hogy az első időszakban szerzett negatív élmények nagy mértékben hozzájárulhatnak a vállalat korai elhagyásához. A Legjobb Munkahelyek esetében azt látjuk, hogy ők nagy hangsúlyt fektetnek a frissen belépettek úgynevezett onboarding időszakára, így a beillesztésük során már az első hat hónapban is magasan tudják tartani a munkatársak elkötelezettségét (90%), és ez később sem csökken olyan mértékben, mint az átlagos magyar munkahelyeken. A velünk hosszabb távon is együttműködő vállalatok – a munkavállalói életciklus többi szakaszát is figyelembe véve – tudatosan és folyamatosan törekednek arra, hogy magas elkötelezettségű szervezeti kultúrát építsenek, mert tudják, hogy az elkötelezett munkavállalók hosszútávon terveznek, ők a vállalat jó hírnevének leghitelesebb szószólói, és aktívan hozzájárulnak a vállalat üzleti céljainak eléréséhez” – mondta Pék Eszter, a Kincentric Legjobb Munkahelyek Program vezetője.

Az üzleti siker titka a vezetői elkötelezettség 

A felmérés rávilágított, hogy az üzleti siker sarkalatos pontjai a vezetői elkötelezettség, a kommunikáció, és a vezetők emberközpontúsága. Bár a magyarországi munkahelyek felsővezetése jellemzően (85 százalékban) elkötelezett, a Legjobb Munkahelyeknél ez szinte mindenkire (95%) elmondható, és náluk még a középvezetők is elkötelezettebbek (90%), mint az átlagos munkahelyek felsővezetői. Ez azért is fontos, mert a középvezetői elkötelezettség szintje jelentős befolyással van a munkatársakéra. Az átlagos munkahelyek vezetőit a legnagyobb kritika az emberközpontúságuk és kommunikációjuk tekintetében érte. Náluk csupán alig minden második munkatárs gondolja úgy, hogy a felsővezetés a vállalat legértékesebb erőforrásaként bánik velük, és mindent megtesz azért, hogy a fontos ügyekről tájékoztassák őket. A legjobbak viszont ezeken a területeken is tudtak még tovább fejlődni, vagyis az látszik, hogy

az átlagos munkahelyek és legjobbak között egyre nagyobbra nyílik az olló.

A Legjobb Munkahelyek magasan az átlag fölött

A legjobbaknál nagy pozitív változás látható abban a tekintetben ahogyan a felsővezetés a szervezeti változásokat kezeli, ahogy a céget vezeti (+11% pont), és amennyire a munkatársak értik cégük küldetését (+18% pont). Az átlagos magyar munkahelyekhez képest a legnagyobb különbséget (23-26 százalékpontos növekedést) az emberközpontúság témájában, a jól teljesítők számára biztosított karrier lehetőségekben, a célok elérését támogató szervezeti felépítésben, a felsővezetés által megmutatott lelkesítő jövőképben érték el. A legnagyobb növekedést pedig – közel 30 százalékpontot – a szervezet tehetségvonzó képességével és megtartó erejével kapcsolatos percepciók mutatják. A Legjobb Munkahelyek munkatársai azt látják, hogy a számukra biztosított technológia révén a legtöbbet hozhatják ki magukból, és van lehetőségük tanulni, fejlődni.

Kincentric Legjobb Munkahely lett az 50-250 főt foglalkoztató cégek között:

HARTMANN-RICO Hungária Kft.

Hilti Hungária Kft.

HRP Europe Kft.

WHC Cégcsoport

A 250 és 1000 fő közötti cégek Kincentric Legjobb Munkahelyei:

EuroFamily

JYSK Magyarország

Az 1000 főnél többet foglalkoztató cégek közül Kincentric Legjobb Munkahelyek elismerést vihetett haza:

Provident Pénzügyi Zrt.

Forrás: Piac és Profit

 

Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!