A gépjármű-értékesítések globális visszaesése miatt az autóipari lassulás elérte Magyarországot is. A nagy hazai gyártók és beszállítók szerint azonban ez korántsem ért el kritikus szintet, csoportos létszámleépítésekről sincs szó. Az eddig "fullon" kihasznált kapacitások visszafogására és a betöltött pozíciók csökkentésére azonban mindenhol akad példa – írja a napi.hu.

 A kecskeméti Mercedes-Benz gyár a mindenkori termelési igényeihez igazítva, rugalmasan él a munkaerő-kölcsönzés lehetőségével. Példaként lehet megemlíteni az elmúlt időszakot, amikor átmeneti jelleggel párhuzamosan üzemelt a telephelyen a régi, illetve a 2017 év végén átadott új karosszériaüzemünk

- válaszolta lapunk megkeresésére a a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. kommunikációs osztálya.

Szerintük mindez egy tervezett folyamat része volt: mivel jelenleg már csak az új üzemben, és kizárólag az új generációs kompakt modellek készülnek a kecskeméti gyárban, a tavalyi év folyamán átmenetileg jelentkező, kölcsönzött munkaerővel fedezett pluszerőforrás-igény immár nem áll fenn.

A Kecskeméten készülő kompaktautók, vagyis az A-osztály, illetve a kizárólag Magyarországon gyártott CLA Coupé és CLA Shooting Brake modellek iránt továbbra is világszerte élénk a kereslet. A kecskeméti gyár termelési naptára az egész évre telített, a telephely teljes kapacitással működik, ezért a nyári időszakban sem lesz leállás.

Fontosnak tartották kiemelni, hogy a tavalyi év végén minden fél számára jelentős sikerrel zárultak a szakszervezetekkel folytatott bértárgyalások. A megállapodás eredményeként a leggyakoribb munkavállalói kategóriákban két év alatt összesen 35 százalékkal emelkedik az alapbér a társaságnál, ebből az első, 22 százalékos emelés már 2019. január elseje óta érvényben van. A különféle egyéb juttatásokkal kiegészülő, vonzó munkavállalói csomagnak köszönhetően a kecskeméti gyár stabil és nagyságrendileg változatlan saját dolgozói létszámra támaszkodik - értékeltek a Mercedesnél.

Mi a helyzet az Audi háza táján?

A Napi.hu az Audi Hungária Zrt. egyik munkatársától úgy értesült, hogy

a győri gyár több üzemegységnél két héttel meghosszabbították a nyári leállást - így az körülbelül egy héttel előbb kezdődik a szokásosnál és egy héttel tovább fog tartani. Ez azonban a közel húsz üzemegység közül nem mindegyikre vonatkozik, mivel például a présüzemben és a motorgyár egyes egységeinél még mindig sok megrendelést teljesítenek.

A társaság sajtóosztályánál viszont cáfolták az üzemszünet átszervezését. Eszerint az Audi Hungariánál a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan alakul a nyári leállási időszak. A motorgyártásban a nyári hónapok során alapvetően nincs minden területet érintő átfogó termelési szünet. Bizonyos motorgyártó területeken július közepe és augusztus vége között van leállás, míg más szegmensekben csökkentett üzemmódban zajlik a termelés.

A járműgyártásban július 30-tól augusztus 26-áig van termelési szünet. 2019. augusztus 26-án indul újra a gyártás. A vállalat ezt az időszakot új termékek gyártásának előkészítésére használja, továbbá karbantartási és átépítési feladatokat hajt végre a termelésben.

Az Audinál elismerték: az utóbbi hónapokban bizonyos számú határozott idejű munkaszerződést nem hosszabbított meg a vállalat. Ez ugyanakkor egy természetes folyamat, a határozott idejű munkaszerződéseket lejáratukkor felülvizsgáljuk, és csak igény esetén hosszabbítjuk meg azokat - értékeltek.

Átcsoportosítások jönnek a Boschnál

A Bosch Magyarország közleményt is kiadott a helyzetről, miután Volkmar Denner, a német társaság igazgatótanácsának elnöke leépítéseket harangozott be.

Az év elején jeleztük,hogy 2019-ben a globális GDP 2,3 százalékos csökkenésére számítunk, ami a legtöbb piaci szegmensünket érinti, de a gazdasági visszaesés különösen a gépjárműiparban észlelhető és a mobilitás átalakulása kihívások és egyben lehetőségek elé is állítja a Bosch-t - olvasható a közleményben. Hogy ezen tényezőknek a magyarországi telephelyek tekintetében milyen konkrét hatása lesz, még nem lehet teljes bizonyossággal előre jelezni. A Bosch már a korai fázisban elkezdte a felkészülést ezekre a kihívásokra és mindent megteszünk Magyarországon is, hogy sikerrel vegyük ezeket az akadályokat - közölte a vállalat.

A piaci átalakulást a munkaerő vonatkozásában elsősorban a munkatársak át- és továbbképzésével segítjük és törekszünk arra, hogy körültekintő tervezéssel, a munkaerő átcsoportosításával a létszámcsökkenés hosszú távon elkerülhető legyen Magyarországon - szögezték le.

Nagyobb kihívást érez a Continental

Iparági hírek szerint a kölcsönzött munkaerő-állomány leépítésében a Continental Automotive Hungary Kft. üzemei is érintettek voltak. A világ egyik vezető járműipari beszállítójának hazai leányától a következő válasz érkezett:

Az autóipar alapvető változáson megy keresztül, melynek a leglényegesebb kulcsszavai a villamosítás, a digitalizáció és a hálózatba kapcsolás. Eközben a rövid távú gazdasági kilátások terén világszerte egyre nagyobb kihívás elé néznek a gazdasági szereplők. Vállalatunk továbbra is sikeres, globálisan gyorsabban növekszik, mint az iparág legtöbb szereplője, miközben értéket teremt. Mint minden vállalat, mi is folyamatosan ellenőrizzük, hogyan tudjuk a leghatékonyabban összehangolni és működtetni szervezetünket, ami azt jelenti, hogy szükség esetén az egyes üzleti egységek fókuszát ennek megfelelően módosítjuk. Amíg nem születtek konkrét döntések, ennél részletesebben nem kívánjuk kommentálni az eseményeket - közölte a Continental.

Forrás: napi.hu

 

Ha tetszett a cikk, LIKE-old Facebook oldalunkon!

Eseménynaptár

Társ-szerkesztőségünk:

Sztrájk 2.0



Meg­je­lent Ber­ki Er­zsé­bet tu­do­má­nyos i­gé­nyű össze­fog­la­ló mű­ve a mun­ka­harc esz­kö­ze­i­nek ma­gyar­or­szá­gi al­kal­ma­zá­sá­ról.
A Sztrájk 2.0 el­ér­he­tő e‐book for­má­ban.

További információ