A kompetens és kedves munkaerő már fél siker, ha cégünk megítélését szeretnénk javítani ügyfeleink körében. Tény, hogy nem parancsolhatja meg alkalmazottainak, hogy márpedig munkaidőben kötelező boldognak lenni, de azért igenis tehet, hogy olyan környezetben folyjon a munka, ahol minden adott az optimális feladatvégrehajtáshoz. Az egyik nagy kihívás a kütyütúlterheltség, nehéz ugyanis úgy koncentrálni, ha folyamatosan félbeszakít egy e-mail vagy egy telefon – írja a profit7.hu.

Csíkszentmihályi Mihály immár negyven éve írt először tudományos pontossággal a flow-élményről, amely olyan állapotot jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban, amit csinál. Az elmúlt évtizedekben világsikert elérő és számtalan területen alkalmazott elmélet szerint a koncentrálás és a kontroll érzése ilyenkor nagyon magas, az ember úgy érzi, energiái megtöbbszöröződnek, eltölti az önmegerősítés, a kiteljesedés és az elégedettség érzése. Ezt az érzést bármilyen tevékenység kiválthatja, sportolás, művészeti tevékenység éppúgy, mint futószalag melletti munka, a lényeg, hogy a tevékenységnek konkrét célja legyen, és a kihívást optimális szintre helyezzük. Azóta számtalan kutatás igazolta, hogy aki gyakran éli át a flow-t, annak jobb az általános életminősége is.

A flow a vezetéstudományban is érvényesülhet. Az elmélet szerint azon a munkahelyen, ahol tudatosan olyan körülményeket alakítanak ki, hogy az alkalmazottak könnyen elérhessék ezt az ideális állapotot, sokkal szívesebben és jobb eredménnyel dolgoznak az emberek. A tapasztalatok szerint a szükséges változtatásokat végrehajtó cégek többsége csökkenő költségekkel és az ügyfelek növekvő elégedettségével számolhat.

Nem lehet jól dolgozni, ha nem érdekel az egész

Az üzleti sikeresség alapvető feltétele a motiváció megteremtése. A motiváció területén azokban világszerte egyre nagyobb problémák mutatkoznak. A Kelly Global Workforce Index tavaly 31 országban elvégzett felmérése szerint a munkavállalóknak mindössze 31 százaléka elkötelezett a jelenlegi munkaadója iránt. Öt éve ugyanez az érték még 43 százalék volt. Az EMEA (Európát, a Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló) régióban a helyzet rosszabb a világátlagnál: itt az elkötelezettség értéke mindössze 26 százalék, a munkáját a megkérdezettek 38 százaléka tartja csupán értelmesnek, és a munkavállalók 52 százaléka jelen pillanatban is azon gondolkodik, hogyan tudja elhagyni munkahelyét.

A motiváció erősítésében ugyanakkor meghatározó szerep juthat a flow-környezet munkahelyi megteremtésének. A kulcs a megfelelő vezetői készségek fejlesztésében rejlik, amely készségekkel kapcsolatban Csíkszentmihályi professzor egy magyar-amerikai szimulációs vállalkozással immár nyolcadik éve folytat intenzív kutatást. Az USA-ban már komoly elismeréseket aratott projekt során egy 29 elemből álló rendszert alkottak meg, amely minden, a flow-alapú vezetéshez szükséges kompetenciát magában foglal. De vajon a gyorsan változó digitális környezetbe hogyan adaptálható az elmélyült összpontosítást igénylő flow?

A prüntyögő kütyük kizökkentenek a munkából

„A Flow-elmélet megszületése óta jelentősen átalakult a munkahelyi környezet, mely komolyan akadályozhatja a flow létrejöttéhez szükséges koncentrációt – figyelmeztet Csíkszentmihályi Mihály. – Gondoljunk csak arra, hogy az összpontosítást milyen mértékben képes megzavarni egy-egy telefon vagy email üzenet. Ráadásul ezek a zavaró tényezőket közvetítő eszközök ott lapulnak a legtöbbünk zsebében, így egyre nehezebben tudjuk magunkat függetleníteni a körülöttünk zajló nyüzsgéstől."

„Manapság egyre gyakrabban találkozom olyan emberekkel, akik a saját eszközeik rabjai – folytatja a professzor. – Folyton, szinte kényszeresen a ’kütyüiket’ nyomkodják, és ez bizony lassan átformálja az emberi kapcsolatainkat is. Az informatika nagyszerű új dimenziókat nyit előttünk, de fontos, hogy az eszközök ne válhassanak célokká. Vagyis mi, emberek használjuk a modern digitális környezetet, és nem fordítva. Azok a sikeres vezetők, akik képesek a digitális környezetet a szervezet és a munkatársak szolgálatába állítani, és elkerülni az eszközök öncélú használatát."

A professzor élőben mesél

A siker hosszú távú fenntartásának mai lehetőségeiről szól a BDO Akadémia és a MAPI Konzult november 9-ei konferenciája, amelynek kiemelt előadója a Kaliforniában élő Csíkszentmihályi Mihály professzor, aki a flow üzletépítő vonatkozásait járja körül előadásában.

A 2015. november 9-én, „Flow – A siker evolúciója" címmel megrendezésre kerülő konferencia további előadói a 2020-as fogyasztói trendekről (Jakab Roland, az Ericsson Magyarország ügyvezető igazgatója), illetve a várostervezés aktuális kérdéseiről (Kenyeres István vegyészmérnök, biotechnológus) értekeznek. Ezt követően három délutáni, egymással párhuzamosan zajló szekcióban a siker további tényezőiről beszél Gerendai Károly, a Sziget Fesztivál alapítója, Dr. Juhos Andrea vezetői coach, valamint Mizsér Attila olimpiai bajnok öttusázó, coach.

Forrás: profit7.hu