Hűtlen kezelés gyanúja, a közpénzek elherdálása miatt feljelenti a BKV-t az Egységes Közlekedési Szakszervezet – írja a gepnarancs.hu.

Erre akkor kerül sor, ha a Fővárosi Közgyűlés megszavazza a cég botrányosan drága buszbérlési előterjesztését. A közlekedési cég ugyanis csaknem annyiért készül 75 buszt bérelni tíz évre, mint amennyiből 300 újat fog vásárolni hitelre. Ez a két, egymás mellett futó konstrukció így – első számításra is – összesen legalább 13 milliárddal többe fog kerülni, mintha mind a 375 buszt megvenné a cég – állítja a szakszervezet.

A BKV-nak semmi nem drága, ha arról van szó, hogy megvalósítsa a botrányosan költséges, szakmailag erősen kifogásolható, a legtöbb fórumon ellenzett tervét, 75 busz bérleti konstrukcióját – állítja az Egységes Közlekedési Szakszervezet annak kapcsán, hogy a Fővárosi Közgyűlés soron következő ülésének előterjesztéséből kiderül, szóló és csuklós járművek használatáért tíz év alatt összesen csaknem 21 milliárd forintot tervez kifizetni a cég. A 3-as metró felújítása kapcsán viszont 300-at hitelre megvesz. Ez összesen 27 és fél milliárd forintba fog kerülni. Vagyis, alig több, mint a 75-nek a tíz évre szóló „rendelkezésre tartási" költsége – hívja fel a figyelmet Nemes Gábor. Az EKSZ elnöke leszögezi: kétség kívül szükség van új buszokra, ám ezt a bérleti konstrukciót végtelenül gyanúsnak tartja.

A szakszervezet kiszámolta: ha nem bérelne, hanem mindet megvenné a BKV, akkor legalább 13 milliárd forinttal kevesebbe kerülne a teljes járműbeszerzés. Az EKSZ szerint ez az ügylet enyhén szólva is gyanús, főleg, hogy a közlekedési cég vezetői úgy próbálják átverni ezt a tervezetet a Fővárosi Közgyűlésen, hogy azt előtte egyetlen szakmai bizottság sem szavazta meg. Az EKSZ úgy tudja, hogy még a megrendelő, a Budapesti Közlekedési Központ sem tartja jó megoldásnak. Ráadásul – érvel Nemes – a fővárosi közgyűlési előterjesztésből egyértelműen kiderül, hogy a tervezett bérleti szerződés számos meglepő költségkategóriát tartalmaz, amely jelentősen drágítja ezt a fajta beszerzést. Ilyen egyebek között a bérbuszok teljes körű casco biztosítása – miközben a BKV saját járműveinek egyikén sincs –, valamint a karbantartás, amelyért a járművek forgalomba állítását követően külön fog fizetni a cég. Vagyis, elküld hetven karbantartót – ez is fehéren, feketén szerepel az előterjesztésben – csak azért, hogy külsős céget fizessen meg ugyanazért a munkáért, amit a saját emberei is elvégeznének.

 A szakszervezet a főpolgármesternek és a fővárosi képviselőknek küldött levélben is tiltakozik a bérleti megoldás ellen. Amennyiben a Fővárosi Közgyűlés a szerdai – október 28-i – ülésén mégis megszavazza a 75 busz bérbevételét ebben a védhetetlenül drága konstrukcióban, az EKSZ hűtlen kezelés gyanúja miatt bírósághoz fordul – szögezi le Nemes.

Forrás: gepnarancs.hu