Csökken a női cégvezetők száma Magyarországon, annak ellenére, hogy a statisztikák szerint a női döntéshozókkal rendelkező vállalkozások megbízhatóbbak. Egy másik felmérésből pedig az derült ki, hogy a nőknek a vállalkozókedve is kisebb az átlagnál. Eltűnt és hiányzó nők a cégvilágból – olvasható a HVG oldalán.

Az elmúlt öt évben csökkent azoknak a gazdasági társaságoknak az aránya, amelyekben a nők is tulajdonosi vagy aláíró szerepet kaptak – derül ki az Opten céginformációs adataiból. A statisztikák szerint a hölgyekhez is kötődő cégek megbízhatóbbak, ám ennek ellenére is visszaszorulóban van a nők szerepe a magyar cégvilágban. Az Opten megbízhatósági szempontból összehasonlította a női érdekeltséggel rendelkező cégeket, illetve a tisztán férfi felső vezetéssel és tulajdonosi szerkezettel bíró gazdasági társaságokat, és azt tapasztalta, hogy a nők pozitív hatással vannak a vállalkozások életképességére.

2011-ben még a cégek 61 százalékához volt kapcsolható nő, mára az arány 57 százalékra esett  vissza, annak ellenére, hogy a tisztán férfi menedzsmenttel rendelkező vállalkozások kockázati besorolása 10 százalékkal rosszabb.

A nők általában megbízhatóbbak mégis kevesen vannak döntéshozó pozícióban 

A tapasztalatok szerint a nők megbízhatóbbak, döntéseiket többször is átgondolják, ráadásul személyes dicsőségre sem vágynak olyan mértékben, mint a férfiak, így könnyebben tudnak együttdolgozni másokkal. Míg a vezető beosztású férfiak hajlamosabbak a személyes érdekeik érvényesítésére, a nőket az is vezérli, mit tudnak tenni a kollegáikért. Mivel a férfiak sok esetben jobban vágynak a sikerre, többet is kockáztatnak, könnyebben harapnak rá a jogszabályi kiskapuk nyújtotta lehetőségekre, mint a nők, akik inkább hosszabb távra terveznek.

Éppen ezért ma már egyre népszerűbb az az irány, amely szerint a nagyvállalatok vezetőségében is törekedni kell a megfelelő gender arányokra, kutatások szerint, ugyanis egy cégnek hosszú távon az a legjobb, ha a felsővezetők között fele-fele arányban képviseltetik magukat a nők és férfiak. Ezen arányoktól még nagyon messze tart a nyugati világ is, hiszen a világ legnagyobb vállalatai közül csak 4-5 százalék azok aránya, ahol nő az első számú vezető. Ettől függetlenül ma már olyan nagyvállalatok élén is nő az első számú vezető, mint az IBM, a Pepsi, vagy a hadiipar legnagyobb óriása a Lockheed Martin.

 Szülés után és 45 év felett

A GFK nemrég az Amway megbízásából készített globális – 38 országra kiterjedő – reprezentatív kutatást arról, hogy mennyire nő az emberek vállalkozói kedve. A kutatás kiemelten fókuszált a nőkre és a fiatalokra. Az pedig, hogy miért pont az MLM marketingről híres-hírhedt Amwayt érdekli a nők vállalkozó kedve, azzal magyarázható, hogy az úgynevezett közvetlen értékesítési szektorban dolgozók 80 százaléka nő (Európában 14 millió embernek ad munkát ez a szektor).

A felmérés szerint javult a vállalkozások megítélése, míg 2012-ben csak 47, addig tavaly a megkérdezettek 64 százaléka gondolta úgy, hogy érdemes Magyarországon vállalkozni – mondta Bacher János a Gfk vezetője, a kutatás bemutatásakor. Ezzel szemben a nőknek csak 37 százaléka tudja elképzelni, hogy saját vállalkozása legyen.

Az Opten adatai szerint a cégjegyzésre jogosult nők és női tulajdonosok átlagéletkora 49 év,  vagyis jellemzően az anyaszerepből a munka világába visszatérő asszonyok vállalnak – vagy kapnak – felső vezetői szerepet. Ezt más felmérések is alátámasztják, a nők ugyanis döntő többségben két esetben kezdenek vállalkozásba: szülés után, amikor sokszor másképpen nem tudnak visszatérni a munka világába, és 45 év felett, a karrier újrakezdési szakaszában, amikor a többség már túl van az anyaság leginkább időigényes évein.

Forrás: HVG