Milyen szakképzést igényel a 21. század átalakuló technológiai és üzleti környezete? Milyen értékrenddel és szokásokkal érkezik a munkaerőpiacra a 2005 után született alfa-generáció, melynek tagjai már nem is ismerik, milyen az, amikor az életvitelünk még teljesen offline és analóg volt online és digitális helyett? Erről is beszéltek az előadók a Piac & Profit Okos cég című konferenciáján.
Milyen készségekkel maradhatunk az automatizáció, robotizáció és a mesterséges intelligencia terjedése ellenére továbbra is keresett munkaerők?
- Soft skillek (kommunikáció, empátia, EQ)
- Kritikai értékelés
- Változási készség
- Innováció
- Élethosszig tartó tanulás
- Agilitás és rugalmasság
- Digitális kompetenciák
- Együttműködés, nyitottság
- Hatékony stresszkezelés
Az elvárásoknak ebbe a rendszerébe érkezik az alfa-generáció, vagyis a 2005 után született fiatalok (legidősebb tagjaik már 13 évesek, öt év múlva, 2023-ra nagykorú munkavállalókká válnak).
Ők már az Y generációtól is eltérnek:
- Gyors sikereket akarnak.
- Nem szeretik a monotonitást.
- Sokat kell őket dícsérni.
- Azt szeretik, ha ők osztják be maguknak a munkát.
Mi fontos a mai fiataloknak, a Z-generációnak a munkahely megválasztásakor? A brand ereje csak a hatodik helyen van a felsorolásukban.
Fontos nekik, hogy milyen digitális eszközöket kapnak a munkájukhoz, milyen szoftver-rendszereket használ a cég, milyen munkabeosztást követelnek meg tőlük (például van-e lehetőség home office-ban dolgozni, lehet-e csúsztatni, később bejárni, mert imádnak sokáig aludni), lehetnek-e a munkájukban proaktívak, önálló ötletekkel előállók, kezdeményezők, valamint milyen jutalmazási rendszerre számíthatnak.
Korszerű szakképzést!
“Nem elég a harminc éves slide-okat lecserélni. Készségeket kell fejleszteni, hogy a fiatal munkavállalók tudjanak válogatni az óriási információtömegből”, mondta Monszpart Zsolt, a Magyar Innovációs Szövetség alelnöke.
A tanintézményeknek gondolkodni kellene megtanítani az embereket, nem pedig passzívan befogadni és bemagolni az adatokat, ismeretanyagokat.
Jó módszer a kreativitás és az önálló gondolkodás serkentésére az úgynevezett “fordított osztályterem. Kiküldjük az anyagokat, másnap csak megvitatjuk. Nem tud hozzászólni az, aki nem tanulta meg” – magyarázta Dr. Dietz Ferenc, a Budapesti Gazdasági Egyetem kancellárja.
A cégek erősen adatintenzív tevékenységet folytatnak, s ezeket az információhalmazokat az emberi elméknek továbbra is át kell látniuk. “A munkavállalók egyre inkább a képi, vizuális megjelenítésben dolgoznak” -mondta Jagodics Tamás, a Cégmenedzser Kft. ügyvezetője.
“Lehet ellenállni az új technológiának, de nem érdemes. A gyerekeid feje búbját látod folyton, mert a mobiljukba vannak bújva. Ez a generáció már úgy nőtt fel, hogy a feje búbját látod csak. Nektek kell alkalmazkodni hozzájuk. Öt-tíz év múlva ők lesznek a felsővezetők és cégvezetők” – mondta Jagodics.
A következő húsz évben 100-200 évnyi fejlődést fogunk megélni
– mondta Kelemen Viktor, a Bureau Veritas ügyvezetője.
Forrás: Piac és Profit