Bár szíve szerint több időt szánna a családra és alvásra, az átlagmagyar mindennap majdnem egy órát pazarol ügyintézésre, mely alig kevesebb, mint amennyit a gyerekeivel tud tölteni – derül ki a Nagy Időbevallás című kutatásból – írja a HVG.

A CIB Bank megbízásából készített reprezentatív felmérés szerint szórakozásra, kikapcsolódára biztosan nem jut naponta nyolc óránk: erre a 24 órából mindössze kicsit több mint 2 óra marad. Az alvással eltöltött idő sem éri el a kívánatos szintet: erre alig hét óra jut naponta.

A teljes munkaidőben foglalkoztatottak több mint 8 órát dolgoznak a hétköznapokon, és 1 óra megy el minden nap az ingázással.
Közel két órát vesz el a napunkból a házimunka,

de elmegy kicsit több mint 1-1 óra a személyi higiéniára és az evésre-ivásra is. Majdnem 1 órát visz el a vásárlás is. A gyerekekre hatvan percnél is kevesebb jut, ami alig több annál, mint amennyit az elintézendőkkel töltünk. A megkérdezettek harmada érzi úgy, hogy túl nagy szeletet hasít ki az életéből a munka, az ezzel összefüggő utazás és az ügyintézés, miközben a kelleténél kevesebbet fordíthat a családra, a sportra, az alvásra és a hobbijára.

Ha tehetnék, a legtöbben a családjukkal lennének többet (67 százalék), bár a nőkre ez inkább igaz, mint a férfiakra (59 vs. 75 százalék). Fordított a helyzet a szabadidős tevékenységeknél: ezekhez a férfiak rendelnének több időt (37 vs. 21 százalék), csakúgy mint a sportolásra: a férfiak 30 százalé-a mozogna többet, míg a nőknél csupán 20 százalék ez az arány. Egyetértés van a nemek között abban, hogy jól jönne több pihenés, ezt a megkérdezettek 50 százaléka jelezte, a nők és a férfiak nagyon hasonló arányban (52 vs. 47 százalék).

Csaknem ugyanennyi válaszadó vágyna több utazásra, kirándulásra: 48 százalék fordítana erre több időt, ha tehetné.

A felmérés szerint akár több mint évi 2 teljes napot spórolhatnak maguknak azok, akik kihasználják a különböző digitálisan elérhető, nagyrészt pénzügyi megoldásokat, pl. internetbankot, banki mobilapplikációt, online bankkártyás fizetést, csoportos beszedési megbízást a rezsiköltségek fizetésére, online vásárlást, online ügyintézést.

Ezek közül a legtöbben a netes vásárlás lehetőségével élnek: a megkérdezettek 82 százaléka legalább alkalmanként vásárol az interneten, 66 százalékuk bankkártyával fizet ilyen esetben. Internetbankolni 62 százalék szokott, de több mint felük ügyfélkaput, valamint a telefonos és a rezsiszolgáltatók által biztosított online ügyintézés lehetőségét is használja. 41 százalék foglal online időpontot, ha hivatalos ügyet, pénzügyeket intéz, vagy ha orvoshoz, illetve szépségszalonba megy, de a kulturális programokra is előszeretettel vesznek jegyet online: 38 százalék szerzi be színház-, koncert- vagy mozijegyét az interneten.

A megkérdezettek szerint a legtöbb időt a netes bankolással lehet megtakarítani: 46 százalék mondta azt, hogy ezzel éves szinten több mint öt órát spórol, 23 százalék pedig több mint 2 teljes napra becsüli az így megtakarított idő mennyiségét. A fontosabb banki ügyekben ugyanakkor sokan továbbra is igénylik a személyes találkozót, és ez akkor is igaz, ha egyébként digitális megoldások szintén a rendelkezésükre állnak. A legtöbb válaszadó ennek okaként azt jelölte meg, hogy így részletesebb tájékoztatást kap (62), de sokan (47 százalék) jelezték, hogy igénylik a személyes kapcsolatot az ügyintézővel, illetve félnek, hogy elrontanak valamit az online ügyintézés során.

Forrás: HVG