A munkavállalói érdekek esetleges sérülésének kiküszöbölése és a hatékonyabb működés érdekében a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSZSZ Szolidaritás) és a Munkástanácsok Országos Szövetsége (MOSZ) is szeretne együttműködni az állam által tervezett közösségi közlekedés átalakításában - mondta a két szervezet elnöke hétfőn sajtótájékoztatón Győrben.
Palkovics Imre, a MOSZ elnöke arról beszélt, hogy tudomásuk szerint a közösségi közlekedést úgy alakítaná át az állam, hogy
megszűnnének a párhuzamosságok a kötött pályás és a közúti közösségi közlekedésben,
ami egyfajta integrációt jelent a MÁV és a közlekedési központok működésében.
Az érdekképviseletek az idén februárban megalakult közszolgáltató vállalkozások konzultációs fórumán (KVKF) szeretnék a felmerülő kérdéseket áttekinteni, elsősorban a munkabérek oldaláról. A cél, hogy ezek a közszolgáltató cégek meg tudják tartani a munkaerőt és újakat is tudjanak alkalmazni. Mindezekhez
egy életpálya modellt is szeretnének hosszú távra kidolgozni.
Az elnök emlékeztetett, hogy egy három éves megállapodás értelmében
2019 év végéig harminc százalékkal nő a szektorban dolgozók bére, jövőre öt százalékkal.
Palkovics Imre az MTI-nek elmondta, hogy a MOSZ olyan csomagot szeretne letenni a kormány asztalára, amely szerint 2019 egy olyan átmeneti év lenne, ahol a korábban megkötött megállapodás értelmében
az öt százalékos béremelést további legalább nyolc százalékos emelés követi. Így összesen 13 százalékos lenne a bruttó béremelés,
ami a minimálbér és a szakmunkás bérminimum összeghatára is lenne. Így fenn tudnák tartani a béreknek azt a növekedési dinamikáját, ami a többi szektorban jellemző - mondta.
Hozzátette, hogy az emeléshez forrásokat is megjelölnek a tárgyalásokon.
Halasi Zoltán, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke arról beszélt, hogy első körben minden érdekképviselet a maga területén fogja meghatározni azokat az elvárásokat, amelyek a munkaerő megtartásában fontosak és ezeket fogják a fórumon képviselni. A cél, hogy hosszú távon mindenki számára jó megállapodás születhessen - mondta.
A VDSZSZ Szolidaritás szeretné elérni azt is, hogy egy
olyan megállapodás is létre jöjjön, amivel az átalakítás után esetlegesen megszűnő munkahelyekről a dolgozók ugyanazokkal a feltételekkel át tudjanak menni dolgozni egy másik szektorbeli céghez.
Ne egymás konkurenciái legyenek, hanem egymás partnerei, mert a jelenlegi munkaerőpiacon nincsenek olyan helyzetben, hogy egymás konkurenciái legyenek - mondta Halasi Zoltán.
A KVKF egy véleményező és javaslattevő szervezet, amely a köztulajdonban működő közszolgáltatásokat közvetlenül érintő gazdasági döntések előkészítésében játszik szerepet.