Egyenként szólítja fel a Fővárosi Közgyűlés tagjait a BKV egyik szakszervezete: ne szavazza meg a buszok bérlését, mert minden egyes igen voks egy dolgozó kirúgását jelentheti. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) biztos forrásból tudja, hogy a cégvezetés a buszbérlés nyomán – teljesítménycsökkenésre hivatkozva – több tucat ember kirúgásáról döntött. Holott a buszbérlés ésszerűtlenül drága, ráadásul a teljesítménycsökkenés miatt a cég pozícióit is rontja – véli az EKSZ.

A szakszervezet úgy tudja, tulajdonosi körökben sem értik, miért ragaszkodik a BKV a járműbeszerzések minden hibáját egyesítő konstrukcióhoz. A cégvezetés pedig még a napokban is azzal nyugtatta őket, hogy elvi döntés sincs az ügyben. Az érdekképviselet már korábban is tiltakozott a bérlés ellen, mivel számításokkal bizonyította, hogy ugyanennyi pénzért kétszer ennyi új buszt lízingelhetne a cég.

A BKV tavaly októberben hirdette meg a 75 busz rendelkezésre tartására vonatkozó tendereket. A dízelbuszos közbeszerzésen a MABI-Bus Kft. és a Debrecen buszszolgáltatását végző Inter Tan-ker City Konzorcium győzött. AMABI 1milliárd 563 millió forintért bocsátja a BKV rendelkezésére a szólóbuszokat, míg a konzorcium 5 milliárd 247 milliárd forintért a csuklósokat. A másik tender alacsonypadlós, szóló, elektromos autóbuszok rendelkezésre tartását kérte 1 milliárd 452 millió forint keretösszegben.

Ezt a holland BYD Europe BV nyerte. Az új buszok 2016 tavaszán állnának forgalomba, ha a főváros áldását adja rá. A szerződést még nem is tárgyalta a közgyűlés, noha a főváros kifogást emelhet ellene. Az üzemeltetési konstrukció szerint a buszvezetőket, az üzemanyagot és a takarítást a BKV biztosítja, a karbantartás a tulajdonos feladata.

Forrás: Népszabadság